Motor termosztát – Működése, szerepe és fontossága az autó hűtőrendszerének optimális működésében

A cikk tartalma Show
  1. A motor termosztát alapvető működési elve
  2. A hűtőrendszer és a termosztát helye a rendszerben
  3. Az optimális üzemi hőmérséklet jelentősége
  4. A termosztát szerepe a motor felmelegedési fázisában
  5. A termosztát szerepe az üzemi hőmérséklet fenntartásában
  6. Különböző termosztát típusok
    1. Hagyományos mechanikus (viaszbetétes) termosztátok
    2. Elektronikusan vezérelt (térképes) termosztátok
    3. Fail-safe termosztátok
  7. A termosztát anyaga és felépítése
  8. A termosztát hibái és tünetei
    1. Nyitva maradt termosztát
    2. Zárva maradt termosztát
  9. A termosztát meghibásodásának okai
  10. Diagnosztika: Hogyan ellenőrizzük a termosztátot?
    1. Vizsgálat menet közben
    2. Vizsgálat kiszerelve (óvatosan!)
  11. A termosztát cseréje: Lépésről lépésre útmutató
    1. Szükséges eszközök és anyagok:
    2. Biztonsági óvintézkedések:
    3. Lépésről lépésre útmutató:
  12. Mikor érdemes cserélni a termosztátot?
    1. Hiba esetén:
    2. Preventív karbantartás:
    3. Más hűtőrendszeri javítások alkalmával:
    4. A hűtőfolyadék cseréje:
  13. A hűtőfolyadék minőségének és cseréjének fontossága
    1. A hűtőfolyadék feladatai:
    2. Miért fontos a minőség?
    3. A hűtőfolyadék cseréje:
  14. Tippek a hűtőrendszer karbantartásához
  15. Gyakori tévhitek a termosztátról
    1. Tévhit 1: “Nyáron ki lehet venni a termosztátot, hogy ne melegedjen túl a motor.”
    2. Tévhit 2: “A termosztát csak a túlmelegedés ellen véd.”
    3. Tévhit 3: “Bármilyen termosztát jó, csak nyissa a megfelelő hőmérsékleten.”
    4. Tévhit 4: “A termosztát nem igényel karbantartást.”
  16. A termosztát és a modern motorvezérlés
    1. Hőmérséklet-érzékelők és az ECU
    2. Elektronikusan vezérelt termosztátok működése
    3. Integráció más rendszerekkel
  17. Környezetvédelmi szempontok
    1. Üzemanyag-fogyasztás csökkentése
    2. Károsanyag-kibocsátás minimalizálása

A modern belső égésű motorok rendkívül komplex rendszerek, amelyek optimális működéséhez számos alkatrész összehangolt munkájára van szükség. Ezen alkatrészek közül az egyik legfontosabb, mégis gyakran alábecsült elem a motor termosztát. Ez a kis, de létfontosságú szerkezet felelős a motor hőmérsékletének szabályozásáért, biztosítva, hogy a motor a lehető leghatékonyabban és legmegbízhatóbban működjön. Anélkül, hogy a motor elérné az ideális üzemi hőmérsékletet, vagy épp ellenkezőleg, túlmelegedne, a teljesítmény csökkenne, a kopás megnőne, és a károsanyag-kibocsátás is emelkedne. A termosztát tehát nem csupán egy egyszerű szelep, hanem a hűtőrendszer szíve, amely kritikus szerepet játszik a motor élettartamának és hatékonyságának megőrzésében.

A motor működése során jelentős mennyiségű hőt termel, amelynek egy részét a kipufogórendszeren keresztül távozik, de a fennmaradó hőt a hűtőrendszernek kell elvezetnie. Ennek a folyamatnak a kulcsfontosságú eleme a hűtőfolyadék, amely kering a motorblokkban és a hengerfejben, elnyelve a hőt, majd a hűtőradiátorba áramlik, ahol leadja azt a környező levegőnek. A termosztát feladata, hogy ezt a hűtőfolyadék-áramlást szabályozza, biztosítva, hogy a motor mindig a tervezett, optimális üzemi hőmérsékleten működjön. Ez a hőmérséklet általában 85 és 105 Celsius fok között van, típustól és motorkonstrukciótól függően. A termosztát tehát dinamikusan reagál a motor hőmérsékletére, nyit és zár, hogy fenntartsa ezt az egyensúlyt.

A motor termosztát alapvető működési elve

A motor termosztát működése egy viszonylag egyszerű, de rendkívül hatékony elven alapul. A legtöbb hagyományos termosztát egy hőre táguló viaszbetéttel vagy bimetál rugóval működik. Ez a viaszbetét, amely általában egy réz- vagy sárgaréz kapszulában található, speciálisan összeállított viaszból áll, amely egy meghatározott hőmérsékleten olvadni és tágulni kezd. Amikor a motor hideg, a viasz szilárd állapotban van, és a termosztát szelepe zárva tart. Ez megakadályozza a hűtőfolyadék áramlását a motorból a hűtőradiátorba, így a motor gyorsabban eléri az optimális üzemi hőmérsékletet.

Ahogy a motor melegszik, a hűtőfolyadék hőmérséklete emelkedik, és hőmérsékletét átadja a termosztát viaszbetétjének. Amikor a hűtőfolyadék eléri a termosztáton jelzett nyitási hőmérsékletet (például 88°C), a viasz elkezd olvadni és tágulni. Ez a tágulás egy kis dugattyút tol ki a kapszulából, amely a szelepet a rugó ellenében kinyitja. Minél melegebb a hűtőfolyadék, annál jobban tágul a viasz, és annál jobban kinyílik a szelep, lehetővé téve a hűtőfolyadék áramlását a motorból a radiátorba. Fordítva, ahogy a hűtőfolyadék lehűl a radiátorban, a viasz összehúzódik, és a rugó visszanyomja a szelepet a zárt pozíció felé, csökkentve vagy megszüntetve az áramlást. Ez a folyamatos nyitás és zárás tartja a motor hőmérsékletét a szűk, optimális tartományban.

A termosztát nem egyszerűen ki-be kapcsoló eszköz, hanem egy finomhangolt szabályozó, amely folyamatosan modulálja a hűtőfolyadék áramlását a motor hőmérsékletének függvényében. Ez a precizitás elengedhetetlen a modern motorok hatékony működéséhez.

A hűtőrendszer és a termosztát helye a rendszerben

A hűtőrendszer egy összetett hálózat, amely több kulcsfontosságú komponensből áll, amelyek mindegyike hozzájárul a motor hőmérsékletének szabályozásához. Ezek a komponensek a következők:

  • Hűtőradiátor: Ahol a hűtőfolyadék leadja a hőt a levegőnek.
  • Vízhűtő ventilátor: Segíti a levegő áramlását a radiátoron keresztül, különösen alacsony sebességnél vagy álló helyzetben.
  • Vízpumpa: Keringeti a hűtőfolyadékot a rendszerben.
  • Hűtőfolyadék tartály (kiegyenlítő tartály): Kompenzálja a hűtőfolyadék térfogatának változásait, és lehetővé teszi a rendszer feltöltését.
  • Hűtőfolyadék csövek és tömlők: Összekötik a különböző komponenseket.
  • Hőmérséklet-érzékelők: Monitorozzák a hűtőfolyadék hőmérsékletét.
  • Fűtésradiátor (utastér fűtés): Elvezeti a hőt az utastérbe.

A motor termosztát általában a motorblokk és a felső hűtőradiátor cső között helyezkedik el, egy speciális termosztátházban. Ez a stratégiai elhelyezkedés biztosítja, hogy a termosztát közvetlenül érintkezzen a motorból kilépő forró hűtőfolyadékkal, így pontosan érzékelheti a motor aktuális hőmérsékletét. Amikor a termosztát zárva van, a hűtőfolyadék a motorblokkban és a hengerfejben kering, elkerülve a radiátort. Ez a rövid kör segíti a motor gyors felmelegedését. Amint a termosztát kinyit, a hűtőfolyadék a radiátorba áramolhat, ahol lehűl, majd visszatér a motorba, így biztosítva a folyamatos hőelvezetést. Ez a kétféle áramlási út – a rövid kör és a hosszú kör – lehetővé teszi a motor számára, hogy gyorsan elérje az üzemi hőmérsékletet, majd azt stabilan tartsa.

Az optimális üzemi hőmérséklet jelentősége

Az optimális üzemi hőmérséklet fenntartása a motor számára kritikus fontosságú számos szempontból. Nem csupán a motor teljesítményéről van szó, hanem a hosszú távú megbízhatóságról, az üzemanyag-fogyasztásról és a károsanyag-kibocsátásról is. Ha a motor túl hidegen működik, az üzemanyag-levegő keverék nem ég el tökéletesen. Ez a jelenség a motor hengerében lévő üzemanyag egy részének kondenzációjához vezethet, ami lemoshatja az olajfilmet a hengerfalról, növelve a dugattyúgyűrűk és a hengerfal kopását. Ezenkívül a hidegebb motor magasabb üzemanyag-fogyasztással jár, mivel a motorvezérlő elektronika (ECU) dúsabb keveréket adagol a stabil járás biztosításához, és a katalizátor sem éri el az optimális működési hőmérsékletét, ami megnövekedett károsanyag-kibocsátást eredményez.

Ezzel szemben, ha a motor túlmelegszik, az még súlyosabb problémákhoz vezethet. A magas hőmérséklet károsíthatja a motor alkatrészeit, például a hengerfejtömítést, ami a hűtőfolyadék és az olaj keveredéséhez, valamint a kompresszió elvesztéséhez vezethet. Extrém esetben a hengerfej deformálódhat, megrepedhet, vagy akár a motor is besülhet. A motorolaj kenési tulajdonságai is romlanak extrém hőségben, ami fokozott kopást és súrlódást eredményez. A motor termosztát felelőssége tehát kettős: nem engedi, hogy a motor túl hideg maradjon, és megakadályozza a túlmelegedést, ezzel biztosítva a motor hosszú élettartamát, gazdaságos üzemét és környezetbarát működését.

A termosztát szerepe a motor felmelegedési fázisában

A termosztát gyorsítja a motor optimális üzemi hőmérsékletre való felmelegedését.
A termosztát szabályozza a motor hőmérsékletét, gyorsítva a felmelegedési fázist az optimális működés érdekében.

Amikor beindítjuk a hideg motort, az elsődleges cél a lehető leggyorsabban elérni az optimális üzemi hőmérsékletet. Ez nem csak a kényelem, hanem a motor hatékonysága és élettartama szempontjából is kulcsfontosságú. Ebben a felmelegedési fázisban a motor termosztát teljesen zárt állapotban van. Ez a zárt állapot megakadályozza, hogy a hűtőfolyadék a fő hűtőradiátorba áramoljon. Ehelyett a hűtőfolyadék csak a motorblokkban és a hengerfejben kering, egy úgynevezett “rövid körben”. Ez a korlátozott áramlási útvonal lehetővé teszi, hogy a motor gyorsabban felmelegedjen, mivel a hő nem adódik le a környezetnek a radiátoron keresztül. A motor felmelegedési ideje jelentősen lerövidül, ami több előnnyel is jár.

A gyors felmelegedés hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez, mivel a hideg motor több üzemanyagot igényel a stabil járáshoz. Emellett a motor kopása is csökken, mivel a kenőolaj hamarabb eléri az optimális viszkozitását és kenési képességét. A károsanyag-kibocsátás is alacsonyabb lesz, mivel a katalizátor gyorsabban eléri az üzemi hőmérsékletét, ahol hatékonyan tudja átalakítani a káros anyagokat. A zárt termosztát tehát egyfajta “hőcsapdaként” funkcionál, biztosítva, hogy a motor saját hőjét felhasználva minél hamarabb elérje azt a hőmérsékletet, ahol a legoptimálisabban tud működni. Amint a motor hőmérséklete eléri a termosztát nyitási pontját, a szelep fokozatosan kinyit, és bekapcsolja a nagy hűtőkört.

A termosztát szerepe az üzemi hőmérséklet fenntartásában

Miután a motor elérte az optimális üzemi hőmérsékletet, a termosztát feladata a hőmérséklet stabilan tartása. Ezen a ponton a termosztát már nem teljesen zárt, de nem is teljesen nyitott. Folyamatosan modulálja a hűtőfolyadék áramlását a motorból a hűtőradiátorba, reagálva a motor aktuális hőmérséklet-ingadozásaira. Ha a motor hőmérséklete a beállított érték fölé emelkedik (például intenzív terhelés, emelkedő, nagy sebesség esetén), a termosztát szelepe tovább nyit, lehetővé téve nagyobb mennyiségű forró hűtőfolyadék áramlását a radiátorba. A radiátorban a hűtőfolyadék lehűl, majd visszatér a motorba, elnyelve a felesleges hőt és csökkentve a motor hőmérsékletét.

Fordítva, ha a motor hőmérséklete az optimális szint alá csökken (például lejtőn gurulás, alacsony terhelés, hideg időjárás esetén), a termosztát szelepe részlegesen vagy teljesen záródik. Ez csökkenti a hűtőfolyadék áramlását a radiátorba, ezáltal kevesebb hő adódik le a környezetnek, és a motor hőmérséklete ismét emelkedni kezd. Ez a dinamikus szabályozás biztosítja, hogy a motor hőmérséklete egy szűk tartományban maradjon, függetlenül a külső hőmérséklettől, a motor terhelésétől vagy a vezetési körülményektől. A motor termosztát tehát kulcsfontosságú a motor állandó hőegyensúlyának fenntartásában, ami elengedhetetlen a hosszú távú megbízhatósághoz és a maximális hatékonysághoz.

A termosztát precíz szabályozó képessége nélkül a motor hőmérséklete folyamatosan ingadozna, ami jelentősen rontaná a teljesítményt, növelné az üzemanyag-fogyasztást és felgyorsítaná az alkatrészek kopását.

Különböző termosztát típusok

Bár az alapvető működési elv azonos, a motor termosztátok az évek során fejlődtek, és ma már többféle típussal találkozhatunk az autókban. A legelterjedtebb a hagyományos, mechanikus termosztát, de a modern motorok egyre inkább az elektronikusan vezérelt változatokat alkalmazzák.

Hagyományos mechanikus (viaszbetétes) termosztátok

Ez a típus a leggyakoribb és a legrégebbi technológia. A működése a fentebb részletezett viaszbetétes elven alapul. Egyszerű, megbízható és viszonylag olcsó. A nyitási hőmérséklete fix, és a termosztát kizárólag a hűtőfolyadék hőmérsékletére reagál. Ennek ellenére rendkívül hatékonyan látja el feladatát a legtöbb járműben. A legtöbb régebbi és sok ma is gyártott autóban ez a típus található meg.

Elektronikusan vezérelt (térképes) termosztátok

A modern motorok egyre inkább az elektronikusan vezérelt termosztátokat alkalmazzák, amelyek sokkal precízebb hőmérséklet-szabályozást tesznek lehetővé. Ezek a termosztátok nem csak a hűtőfolyadék hőmérsékletére reagálnak, hanem az autó motorvezérlő elektronikájától (ECU) is kapnak jeleket. Az ECU figyelembe veszi a motor terhelését, fordulatszámát, a külső hőmérsékletet, és akár a vezető vezetési stílusát is. Ennek alapján az ECU képes módosítani a termosztát nyitási hőmérsékletét. Például, alacsony terhelésnél vagy városi forgalomban az ECU magasabb hőmérsékleten tarthatja a motort a jobb üzemanyag-hatékonyság és alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érdekében, míg nagy terhelésnél (pl. autópályán) a motor hőmérsékletét alacsonyabban tarthatja a nagyobb teljesítmény és a túlmelegedés elkerülése végett. Ezek a termosztátok általában egy elektromos fűtőelemmel rendelkeznek a viaszbetét körül, amelyet az ECU vezérel. A fűtés felgyorsítja a viasz tágulását, így az ECU “előre” nyithatja a termosztátot, még mielőtt a hűtőfolyadék elérné a mechanikus nyitási hőmérsékletet.

Fail-safe termosztátok

Ezeket a termosztátokat úgy tervezték, hogy meghibásodás esetén egy biztonságos állapotba kerüljenek. Ha például túlmelegedés következik be, vagy a termosztát meghibásodik, úgy marad nyitva, hogy a hűtőfolyadék szabadon áramolhasson a radiátorba. Ez megakadályozza a motor súlyos károsodását, még ha az autó túl is melegszik, de legalább nem “fő meg” azonnal. Ez egy fontos biztonsági funkció, amely extra védelmet nyújt a motornak.

A termosztát anyaga és felépítése

A motor termosztát felépítése viszonylag egyszerű, de az anyagválasztás és a precíz gyártás kulcsfontosságú a megbízható működéshez. A termosztát legfontosabb része a már említett viaszbetét, amelyet egy fém (általában réz vagy sárgaréz) kapszulába zárnak. Ehhez a kapszulához kapcsolódik egy dugattyú és egy szelep, amelyet egy rugó tart zárva. A rugó anyaga jellemzően rozsdamentes acél, amely ellenáll a korróziónak és megőrzi mechanikai tulajdonságait magas hőmérsékleten is.

Maga a termosztát test, amelybe a belső mechanizmus van beépítve, különböző anyagokból készülhet. Hagyományosan fém (pl. sárgaréz vagy alumínium) házakat használtak, amelyek rendkívül tartósak voltak. Azonban a modern autókban egyre gyakrabban találkozhatunk műanyag termosztátházakkal is. Ezek a műanyag házak könnyebbek és olcsóbbak a gyártásban, de idővel hajlamosak a ridegedésre és a repedésre, különösen a hőmérséklet-ingadozások és a hűtőfolyadékban lévő vegyi anyagok hatására. Éppen ezért a termosztát cseréjekor gyakran javasolt az egész termosztátház cseréje is, különösen, ha az műanyagból készült. A tömítések, amelyek a termosztát és a motorblokk vagy a termosztátház között biztosítják a vízzáróságot, általában gumiból vagy szilikonból készülnek, amelyeknek ellenállniuk kell a hőségnek és a hűtőfolyadék korróziós hatásainak.

A termosztát hibái és tünetei

A hibás termosztát túlmelegedést vagy motorkárosodást okozhat.
A hibás termosztát túlmelegedést vagy hidegindítást okozhat, jelentősen rontva az autó motorjának teljesítményét.

A motor termosztát egy kritikus alkatrész, és mint minden mechanikus vagy elektromechanikus eszköz, ez is meghibásodhat. A termosztát hibái két fő kategóriába sorolhatók: nyitva maradt, vagy zárva maradt. Mindkét állapot súlyos következményekkel járhat a motorra nézve, ezért fontos felismerni a tüneteket és időben beavatkozni.

Nyitva maradt termosztát

Ha a termosztát nyitott állapotban ragad, az azt jelenti, hogy a hűtőfolyadék folyamatosan kering a motor és a hűtőradiátor között, még akkor is, amikor a motornak fel kellene melegednie. Ez a motor alulmelegedéséhez vezet. A leggyakoribb tünetek a következők:

  • Lassan melegedő motor: A műszerfalon lévő hőmérsékletmérő mutatója nagyon lassan éri el az optimális üzemi hőmérsékletet, vagy soha nem is éri el azt teljesen, különösen hideg időben vagy alacsony sebességnél.
  • Magasabb üzemanyag-fogyasztás: Az ECU (motorvezérlő elektronika) érzékeli, hogy a motor hideg, ezért dúsabb üzemanyag-levegő keveréket adagol, ami növeli a fogyasztást.
  • Gyenge fűtés az utastérben: Mivel a motor nem éri el az optimális hőmérsékletet, a fűtésrendszerbe jutó hűtőfolyadék is hidegebb lesz, ami gyengébb fűtést eredményez.
  • Megnövekedett károsanyag-kibocsátás: A hideg motornál a katalizátor nem működik hatékonyan, és az égés sem tökéletes, ami magasabb károsanyag-kibocsátáshoz vezet.
  • Motor kopás: Hosszú távon a motor alulmelegedése növelheti a belső alkatrészek kopását.

Zárva maradt termosztát

Ez a hiba sokkal veszélyesebb, mint a nyitva maradt termosztát, mivel a motor túlmelegedéséhez vezethet, ami súlyos és költséges károkat okozhat. Ha a termosztát zárva ragad, a hűtőfolyadék nem tud a radiátorba áramlani, és a motorban rekedt hő nem tud elvezetődni. A tünetek a következők:

  • Gyors túlmelegedés: A hőmérsékletmérő mutatója gyorsan felmegy a piros zónába, különösen rövid időn belül a motor beindítása után.
  • Forrásban lévő hűtőfolyadék, gőzképződés: A motorháztető alól gőz áramolhat ki, és a hűtőfolyadék tartályban hallható a forrás.
  • Hűtőfolyadék szivárgás: A megnövekedett nyomás miatt a hűtőrendszer tömlői, csatlakozásai vagy a kiegyenlítő tartály is megsérülhet, ami hűtőfolyadék szivárgáshoz vezet.
  • Hengerfej károsodás: Ez a legsúlyosabb következmény. A túlmelegedés deformálhatja, megrepesztheti a hengerfejet, károsíthatja a hengerfejtömítést, ami rendkívül drága javítást igényel.
  • Gyenge motorteljesítmény: A motorvezérlő elektronika érzékeli a túlmelegedést, és vészüzemmódba kapcsolhat, csökkentve a teljesítményt a további károk elkerülése érdekében.
  • Hűtőventilátor folyamatos működése: A ventilátor folyamatosan, maximális fordulatszámon jár, de nem képes lehűteni a motort, mert a forró folyadék nem jut el a radiátorhoz.

Bármelyik tünetet tapasztalja is, fontos azonnal ellenőrizni a hűtőrendszert, és szükség esetén cserélni a motor termosztátot. A gyors beavatkozás megelőzheti a sokkal súlyosabb és költségesebb motorhibákat.

A termosztát meghibásodásának okai

A motor termosztát meghibásodása számos tényezőre vezethető vissza, amelyek közül néhány elkerülhető a megfelelő karbantartással, mások azonban az alkatrész természetes elöregedésével járnak. A leggyakoribb okok a következők:

  • Természetes elöregedés és kopás: A termosztát folyamatosan ki van téve hőmérséklet-ingadozásoknak és kémiai hatásoknak. A viaszbetét idővel elveszítheti a tágulási képességét, a rugó elfáradhat, vagy a szelep mechanikusan elkophat, ami pontatlan működéshez vezet.
  • Korrózió és lerakódások: Ha a hűtőfolyadék nem megfelelő minőségű, vagy nem cserélik rendszeresen, akkor korrózió és lerakódások (pl. vízkő, rozsda) alakulhatnak ki a hűtőrendszerben. Ezek a lerakódások megtapadhatnak a termosztát szelepén, megakadályozva annak teljes nyitását vagy zárását. A korrózió károsíthatja a termosztát fém alkatrészeit is.
  • Mechanikai sérülés: Bár ritka, előfordulhat, hogy a termosztát mechanikailag sérül, például egy rosszul végzett szerelés során, vagy ha valamilyen idegen anyag kerül a hűtőrendszerbe és elakad a szelepben.
  • Hűtőfolyadék minősége: A nem megfelelő típusú vagy minőségű hűtőfolyadék, illetve a desztillált víz helyett csapvíz használata súlyosan károsíthatja a termosztátot és az egész hűtőrendszert. A csapvíz ásványi anyagai vízkövesedést okoznak, míg a nem megfelelő fagyálló korróziót indíthat el.
  • Gyártási hiba: Mint minden alkatrésznél, itt is előfordulhatnak gyári hibák, bár a neves gyártók termékei esetében ez ritka.

A rendszeres karbantartás, a megfelelő minőségű hűtőfolyadék használata és annak időszakos cseréje jelentősen hozzájárulhat a termosztát és az egész hűtőrendszer élettartamának meghosszabbításához. Ne feledjük, hogy egy olcsó termosztátcsere megóvhat minket egy sokkal drágább motorjavítástól.

Diagnosztika: Hogyan ellenőrizzük a termosztátot?

A motor termosztát hibáinak diagnosztizálása nem mindig egyértelmű, de több módszer is létezik, amellyel ellenőrizhetjük a működését. Fontos, hogy hideg motorral kezdjük a vizsgálatot, és legyünk óvatosak a forró motorral és hűtőfolyadékkal!

Vizsgálat menet közben

  1. Motor felmelegedési ideje: Indítsuk be a hideg motort, és figyeljük a hőmérsékletmérőt a műszerfalon. Ha a termosztát jól működik, a motor viszonylag gyorsan (5-15 perc alatt, a külső hőmérséklettől függően) eléri az optimális üzemi hőmérsékletet, és ott stabilizálódik. Ha lassan melegszik, vagy egyáltalán nem éri el az optimális hőmérsékletet, az nyitva maradt termosztátra utalhat.
  2. Hűtőradiátor felső tömlőjének ellenőrzése: Amíg a motor melegszik, tapogassuk meg a felső hűtőradiátor tömlőt (ami a termosztátházból jön ki, és a radiátorhoz megy). Ha a termosztát zárva van, ennek a tömlőnek hidegnek kell maradnia, amíg a motor el nem éri a nyitási hőmérsékletet. Ha a tömlő már a motor felmelegedési fázisában is melegszik, az nyitva maradt termosztátra utal. Amikor a motor eléri az optimális hőmérsékletet, a tömlőnek hirtelen fel kell melegednie.
  3. Utastér fűtése: Ha a termosztát nyitva maradt, a motor alulmelegszik, és az utastér fűtése is gyenge lesz, különösen hideg napokon.
  4. OBD-II hibakódok: Modern autóknál a motorvezérlő elektronika (ECU) érzékelheti a motor rendellenes hőmérsékletét, és P0128 (hűtőfolyadék termosztát hibás működése) vagy hasonló hibakódot tárolhat. Egy OBD-II szkennerrel kiolvashatók ezek a kódok.

Vizsgálat kiszerelve (óvatosan!)

Ez a módszer pontosabb, de magával vonja a termosztát kiszerelését, amihez le kell engedni a hűtőfolyadékot. CSAK AKKOR VÉGEZZE EL, HA VAN TAPASZTALATA ÉS A SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK!

  1. Hűtőfolyadék leengedése: Engedje le a hűtőfolyadékot egy tiszta edénybe.
  2. Termosztát kiszerelése: Szerezze be a termosztátot a termosztátházból.
  3. Vízforraló teszt: Helyezze a termosztátot egy edénybe vízzel, és tegyen mellé egy hőmérőt. Melegítse a vizet lassan. Figyelje a termosztátot. A gyártó által megadott nyitási hőmérsékleten (pl. 88°C) a termosztátnak el kell kezdenie kinyílni, és teljesen nyitottnak kell lennie néhány fokkal magasabb hőmérsékleten. Ha nem nyit, vagy nem zár vissza teljesen, akkor hibás.

A termosztát meghibásodásának leggyakoribb jele a motor rendellenes hőmérséklete. Ha bármilyen gyanúja merül fel, érdemes minél előbb ellenőrizni, és szükség esetén cserélni az alkatrészt, hogy elkerülje a motor súlyos károsodását.

A termosztát cseréje: Lépésről lépésre útmutató

A motor termosztát cseréje egy közepesen nehéz szerelési feladat, amelyet megfelelő szerszámokkal és némi műszaki érzékkel otthon is elvégezhetünk. Fontos azonban a precizitás és a biztonsági előírások betartása. Ha bizonytalan a dolgában, inkább bízza szakemberre!

Szükséges eszközök és anyagok:

  • Új termosztát (a megfelelő nyitási hőmérséklettel és tömítéssel)
  • Megfelelő típusú és mennyiségű hűtőfolyadék
  • Csőkulcsok, dugókulcsok, torx kulcsok (az autó típusától függően)
  • Lapos- és csillagcsavarhúzók
  • Kombinált fogó
  • Hűtőfolyadék felfogására alkalmas edény
  • Tiszta rongyok
  • Drótkefe vagy finom csiszolópapír
  • Védőkesztyű és védőszemüveg

Biztonsági óvintézkedések:

  • Mindig hideg motorral dolgozzon! A forró hűtőfolyadék súlyos égési sérüléseket okozhat.
  • Viseljen védőszemüveget és kesztyűt.
  • Gondoskodjon a megfelelő szellőzésről.
  • A leengedett hűtőfolyadékot környezetbarát módon, erre kijelölt helyen adja le.

Lépésről lépésre útmutató:

  1. Hűtőfolyadék leengedése:
    • Helyezze az edényt a hűtőradiátor alatti leeresztő csap alá (vagy a legalsó hűtőcső alá, ha nincs csap).
    • Nyissa ki a hűtőradiátor leeresztő csapját, és vegye le a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartály sapkáját, hogy a levegő beáramolhasson, és a folyadék könnyebben le tudjon folyni.
    • Várja meg, amíg a rendszerből a lehető legtöbb hűtőfolyadék kiürül.
  2. A termosztátház megtalálása és hozzáférés:
    • A termosztát általában a motorblokkhoz csatlakozó felső hűtőradiátor tömlő végénél, egy fém- vagy műanyag házban található.
    • Előfordulhat, hogy más alkatrészeket (pl. légszűrőház, motorburkolat) el kell távolítani a hozzáféréshez.
  3. Régi termosztát kiszerelése:
    • Lazítsa meg a bilincset, amely a hűtőcsövet a termosztátházhoz rögzíti, majd húzza le a csövet. Készüljön fel, hogy még maradhat némi hűtőfolyadék a rendszerben, ami kifolyhat.
    • Csavarja ki a termosztátházat rögzítő csavarokat.
    • Óvatosan emelje le a termosztátházat. A termosztát vagy a házban, vagy a motorblokkban fog ülni. Vegye ki a régi termosztátot és a régi tömítést.
  4. Felület tisztítása és tömítés ellenőrzése:
    • Tisztítsa meg alaposan a termosztátház és a motorblokk közötti tömítőfelületeket. Távolítson el minden régi tömítésmaradványt, rozsdát vagy lerakódást drótkefével vagy finom csiszolópapírral. A tiszta felület elengedhetetlen a szivárgásmentes tömítéshez.
    • Ellenőrizze a termosztátházat repedések vagy deformációk szempontjából, különösen, ha műanyagból készült. Ha sérült, cserélje ki az egészet.
  5. Új termosztát beszerelése:
    • Helyezze be az új termosztátot a megfelelő irányba. Gyakran van egy kis “szelep” vagy “bütyök” a termosztáton, aminek egy bizonyos irányba kell állnia (általában felfelé, vagy a gyártó utasításai szerint).
    • Helyezze fel az új tömítést. Néhány termosztát integrált tömítéssel rendelkezik.
    • Helyezze vissza a termosztátházat, és húzza meg a rögzítő csavarokat a gyártó által előírt nyomatékkal, keresztben haladva. Ne húzza túl, különösen, ha műanyag házról van szó!
    • Csatlakoztassa vissza a hűtőcsövet, és húzza meg a bilincset.
  6. Hűtőfolyadék feltöltése és légtelenítés:
    • Töltse fel a rendszert friss, megfelelő típusú hűtőfolyadékkal a kiegyenlítő tartályon keresztül.
    • A légtelenítés kulcsfontosságú. Indítsa be a motort, és járassa alapjáraton, nyitott kiegyenlítő tartály sapkával (vagy a légtelenítő csavarok nyitva tartásával, ha vannak).
    • Figyelje a hűtőfolyadék szintjét, és folyamatosan pótolja, ahogy a levegő buborékok távoznak a rendszerből. Nyomkodja meg a hűtőcsöveket, hogy segítsen a levegőnek távozni.
    • Amikor a motor eléri az üzemi hőmérsékletet, a termosztát kinyit, és a hűtőfolyadék szintje valószínűleg csökkenni fog. Pótolja a folyadékot a “maximum” jelig.
    • Zárja le a kiegyenlítő tartály sapkáját.
  7. Ellenőrzés:
    • Vezessen egy rövid próbakört, majd ellenőrizze újra a hűtőfolyadék szintjét, és pótolja, ha szükséges.
    • Ellenőrizze a termosztátház körüli területet szivárgás szempontjából.
    • Figyelje a motor hőmérsékletét a műszerfalon. Annak stabilan az optimális tartományban kell lennie.

A termosztátcsere viszonylag egyszerű beavatkozás, de alapos és gondos munkát igényel. Egy jól elvégzett csere hosszú távon biztosítja a motor optimális működését.

Mikor érdemes cserélni a termosztátot?

A termosztát cseréje szükséges, ha a motor túlmelegszik.
A termosztátot érdemes cserélni, ha a motor túlmelegszik vagy a fűtés nem működik megfelelően.

A motor termosztát cseréjének időpontja nem mindig egyértelmű, de több tényező is befolyásolja ezt a döntést. Ideális esetben, ha nincsenek meghibásodásra utaló jelek, a termosztát hosszú élettartamú alkatrész lehet. Azonban van néhány eset, amikor a csere indokolt vagy erősen ajánlott.

Hiba esetén:

Ez a legnyilvánvalóbb eset. Amint a korábban említett tünetek (motor alulmelegedése, túlmelegedése, lassú felmelegedés, gyenge fűtés) bármelyike megjelenik, a termosztát ellenőrzése és valószínűleg cseréje szükséges. Ne halogassa a cserét, különösen túlmelegedés esetén, mert az súlyos motorhibához vezethet.

Preventív karbantartás:

Sok gyártó nem ír elő konkrét csereintervallumot a termosztátra, de tapasztalt szerelők és autótulajdonosok gyakran javasolják a cseréjét bizonyos futásteljesítmény vagy életkor után. Általánosságban elmondható, hogy 100.000-150.000 kilométerenként, vagy 5-7 évente érdemes lehet megfontolni a cserét, különösen, ha az autó régebbi, vagy ha a hűtőfolyadék cseréje is esedékes. Ilyenkor a termosztát cseréje minimális plusz munkával jár, és megelőzheti a jövőbeni problémákat.

Más hűtőrendszeri javítások alkalmával:

Ha a hűtőrendszer más alkatrészein (pl. vízpumpa, hűtőradiátor, hűtőcsövek) végeznek javítást, és ehhez le kell engedni a hűtőfolyadékot, érdemes megfontolni a termosztát egyidejű cseréjét. Mivel a rendszer már le van engedve, és a hozzáférés is biztosított, a termosztát cseréjének plusz költsége minimális, és egy új alkatrésszel biztosíthatjuk a rendszer megbízható működését a következő években.

A hűtőfolyadék cseréje:

Amikor a hűtőfolyadékot cserélik, az kiváló alkalom a termosztát állapotának ellenőrzésére. Ha a folyadék koszos, rozsdás vagy olajos, az arra utalhat, hogy a rendszerben korrózió vagy más szennyeződés van, ami károsíthatta a termosztátot is. Ilyenkor érdemes lehet cserélni.

Összességében a motor termosztát egy viszonylag olcsó alkatrész, amelynek meghibásodása rendkívül költséges motorhibákhoz vezethet. Ezért a preventív csere, vagy a hiba első jeleire történő azonnali reagálás hosszú távon megtérülő befektetés az autója megbízhatóságába és élettartamába.

A hűtőfolyadék minőségének és cseréjének fontossága

A hűtőfolyadék nem csupán víz, hanem egy speciális keverék, amelynek kulcsfontosságú szerepe van a motor termosztát és az egész hűtőrendszer megfelelő működésében és élettartamában. A minőségi hűtőfolyadék használata és annak rendszeres cseréje létfontosságú.

A hűtőfolyadék feladatai:

  • Hőelvezetés: Elnyeli a motorban keletkező hőt és elvezeti a radiátorhoz.
  • Fagyvédelem: Megakadályozza a hűtőfolyadék megfagyását hideg időben, ami kiterjedve súlyos károkat okozhat a motorblokkban, hengerfejben és a radiátorban.
  • Korrózióvédelem: Korróziógátló adalékokat tartalmaz, amelyek megvédik a hűtőrendszer fém alkatrészeit (motorblokk, hengerfej, vízpumpa, radiátor, termosztát) a rozsdásodástól és az elektrolízistől.
  • Kenés: Keni a vízpumpa tömítéseit és csapágyait.
  • Kavitáció megelőzése: Megakadályozza a buborékképződést és az ebből eredő károsodást a vízpumpa lapátjainál és a hengerfalakon.

Miért fontos a minőség?

A nem megfelelő minőségű hűtőfolyadék, vagy a desztillált víz helyett csapvíz használata számos problémát okozhat. A csapvíz ásványi anyagokat (pl. kalcium, magnézium) tartalmaz, amelyek lerakódásokat és vízkövet képezhetnek a hűtőrendszerben. Ezek a lerakódások csökkentik a hőátadást, eltömíthetik a vékony radiátorcsöveket, és megakadályozhatják a termosztát szelepének szabad mozgását, ami annak meghibásodásához vezethet. Ezenkívül a csapvíz nem tartalmazza a szükséges korróziógátló adalékokat, így a fém alkatrészek rozsdásodni kezdenek.

A hűtőfolyadék cseréje:

A hűtőfolyadék adalékai idővel lebomlanak és elveszítik hatékonyságukat. Ezért a gyártók meghatározott csereintervallumokat írnak elő, amelyek általában 2-5 év vagy 60.000-150.000 kilométer között mozognak, típustól és hűtőfolyadéktól függően. A rendszeres csere biztosítja, hogy a korrózióvédelem és a fagyvédelem mindig optimális legyen. A csere során fontos, hogy a megfelelő típusú és színű hűtőfolyadékot használjuk, amelyet a gyártó előír. A különböző típusú hűtőfolyadékok keverése kémiai reakciókat válthat ki, amelyek gélképződéshez, korrózióhoz vagy a rendszer károsodásához vezethetnek.

A termosztát élettartamát és megbízható működését közvetlenül befolyásolja a hűtőfolyadék minősége és állapota. Egy tiszta, megfelelő összetételű hűtőfolyadék elengedhetetlen a hűtőrendszer hosszú távú, problémamentes működéséhez.

Tippek a hűtőrendszer karbantartásához

A hűtőrendszer megfelelő karbantartása elengedhetetlen a motor hosszú élettartamához és megbízható működéséhez. A motor termosztát csak egy része ennek a komplex rendszernek, és a teljes rendszer egészségének megőrzése kiemelten fontos. Íme néhány tipp a rendszeres karbantartáshoz:

  • Rendszeres hűtőfolyadék szint ellenőrzés: Ellenőrizze a hűtőfolyadék szintjét a kiegyenlítő tartályon (hideg motorral) legalább havonta egyszer. A szintnek a “min” és “max” jelzések között kell lennie. Ha a szint folyamatosan csökken, az szivárgásra utalhat.
  • Hűtőfolyadék minőségének ellenőrzése és cseréje: Tartsa be a gyártó által előírt csereintervallumokat. Ellenőrizze a folyadék színét és tisztaságát. Ha elszíneződött, rozsdás vagy olajos, azonnal cserélje ki. Mindig a gyártó által előírt típusú és specifikációjú hűtőfolyadékot használja.
  • Hűtőradiátor tisztán tartása: A hűtőradiátoron felgyűlhet a por, sár, rovarok és egyéb szennyeződések, amelyek gátolják a levegő áramlását és csökkentik a hőelvezetési képességét. Rendszeresen tisztítsa meg a radiátor lamelláit sűrített levegővel vagy puha kefével, óvatosan, hogy ne sérüljenek a vékony lamellák.
  • Hűtőcsövek és bilincsek ellenőrzése: Időnként ellenőrizze a hűtőcsöveket repedések, duzzanatok, keményedés vagy puhulás szempontjából. A régi, elöregedett csövek hajlamosak a repedésre és a szivárgásra. Ellenőrizze a bilincsek feszességét is.
  • Vízpumpa ellenőrzése: Figyeljen a vízpumpa felől érkező szokatlan zajokra (pl. csikorgás, morgás), vagy a szivattyú körüli szivárgásra. Ezek a vízpumpa meghibásodására utalhatnak.
  • Hűtőventilátor működésének ellenőrzése: Figyelje meg, hogy a hűtőventilátor bekapcsol-e, amikor a motor hőmérséklete emelkedik (pl. dugóban állva vagy klímával). Ha nem kapcsol be, vagy folyamatosan jár, az hibára utalhat.
  • Hőmérsékletmérő figyelése: Rendszeresen ellenőrizze a műszerfalon lévő hőmérsékletmérőt. Bármilyen szokatlan ingadozás vagy tartósan magas/alacsony hőmérséklet aggodalomra ad okot.

Ezen egyszerű karbantartási lépések betartásával jelentősen hozzájárulhat a hűtőrendszer és a motor termosztát hosszú és problémamentes működéséhez, elkerülve a költséges javításokat és a váratlan műszaki hibákat.

Gyakori tévhitek a termosztátról

A motor termosztát körül számos tévhit kering, amelyek helytelen döntésekhez és akár motorhibákhoz is vezethetnek. Fontos tisztázni ezeket a félreértéseket, hogy megértsük a termosztát valódi szerepét és fontosságát.

Tévhit 1: “Nyáron ki lehet venni a termosztátot, hogy ne melegedjen túl a motor.”

Valóság: Ez egy rendkívül veszélyes és káros tévhit. A termosztát eltávolítása azt eredményezi, hogy a hűtőfolyadék folyamatosan kering a motor és a radiátor között, még akkor is, amikor a motor hideg. Ez azt jelenti, hogy a motor soha nem éri el az optimális üzemi hőmérsékletet. Ahogy már említettük, a hidegen járó motor fokozott kopást, magasabb üzemanyag-fogyasztást és megnövekedett károsanyag-kibocsátást eredményez. Ráadásul a hűtőrendszer hidraulikai tulajdonságai is megváltoznak, ami paradox módon akár a túlmelegedést is okozhatja, mivel a vízpumpa nem képes megfelelően keringetni a folyadékot a megváltozott ellenállás miatt. A termosztát kivétele tehát nem megoldás, hanem problémaforrás.

Tévhit 2: “A termosztát csak a túlmelegedés ellen véd.”

Valóság: Bár a túlmelegedés elleni védelem kulcsfontosságú feladata, a termosztát legalább annyira fontos az alulmelegedés megakadályozásában és a motor gyors felmelegedésének biztosításában. A motor számára az optimális hőmérséklet tartományon kívüli működés, legyen az túl hideg vagy túl meleg, egyaránt káros. A termosztát egy precíz hőmérséklet-szabályozó, amely mindkét irányba dolgozik.

Tévhit 3: “Bármilyen termosztát jó, csak nyissa a megfelelő hőmérsékleten.”

Valóság: Nem minden termosztát egyforma. Fontos, hogy a gyártó által előírt, pontosan a motorhoz tervezett termosztátot használjuk, amelynek nyitási hőmérséklete megegyezik az eredetivel. A nem megfelelő nyitási hőmérsékletű termosztát (pl. túl alacsony vagy túl magas) megzavarhatja a motor optimális működését, és az ECU (motorvezérlő elektronika) hibásan működhet, ami teljesítménycsökkenést vagy fogyasztásnövekedést okozhat. Különösen igaz ez az elektronikusan vezérelt termosztátok esetében, ahol a kompatibilitás még kritikusabb.

Tévhit 4: “A termosztát nem igényel karbantartást.”

Valóság: Bár a termosztát önmagában nem igényel közvetlen karbantartást, az egész hűtőrendszer karbantartása, különösen a hűtőfolyadék minősége és cseréje, közvetlenül befolyásolja az élettartamát. A szennyezett hűtőfolyadék korróziót és lerakódásokat okozhat, ami tönkreteheti a termosztátot. A rendszeres ellenőrzés és a preventív csere (különösen más hűtőrendszeri javítások alkalmával) jelentősen meghosszabbíthatja az alkatrész élettartamát és megelőzheti a váratlan meghibásodásokat.

A termosztát tehát sokkal több, mint egy egyszerű “kapcsoló” a hűtőrendszerben. Egy finomhangolt, kritikus alkatrész, amelynek megfelelő működése elengedhetetlen a motor egészségéhez és hatékonyságához.

A termosztát és a modern motorvezérlés

A termosztát precíz motorhőmérséklet-szabályozást biztosít a hatékony vezérléshez.
A termosztát gyorsan szabályozza a motor hőmérsékletét, így növeli az üzemanyag-hatékonyságot és csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A modern autókban a motor termosztát már nem egy teljesen autonóm mechanikus alkatrész, hanem szerves része a komplex motorvezérlő rendszernek. Az elektronikusan vezérelt (térképes) termosztátok megjelenésével a termosztát működése szorosan integrálódott az ECU (Engine Control Unit) által vezérelt folyamatokba. Ez a szinergia lehetővé teszi a motor hőmérsékletének még precízebb és dinamikusabb szabályozását, optimalizálva a teljesítményt, az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

Hőmérséklet-érzékelők és az ECU

A modern motorokban több hőmérséklet-érzékelő is található, amelyek folyamatosan monitorozzák a hűtőfolyadék hőmérsékletét a motor különböző pontjain (pl. motorblokk bemenet és kimenet, radiátor bemenet). Ezek az érzékelők valós idejű adatokat szolgáltatnak az ECU-nak. Az ECU ezen adatok, valamint más paraméterek (pl. motor fordulatszám, terhelés, külső levegő hőmérséklete, gázpedál állása) alapján hozza meg a döntéseket a termosztát működésével kapcsolatban. Az ECU képes előre jelezni a motor hőmérsékletének várható alakulását, és ennek megfelelően vezérli a termosztátot.

Elektronikusan vezérelt termosztátok működése

Ahogy korábban említettük, az elektronikusan vezérelt termosztátok a hagyományos viaszbetétes mechanizmus mellett egy elektromos fűtőelemmel is rendelkeznek. Az ECU a motor aktuális üzemi körülményeinek megfelelően fűti ezt az elemet, felgyorsítva a viasz tágulását és ezzel a szelep nyitását. Ez lehetővé teszi az ECU számára, hogy “térkép” alapján, azaz előre programozott paraméterek szerint szabályozza a motor hőmérsékletét. Például:

  • Alacsony terhelés, városi forgalom: Az ECU magasabb hőmérsékleten tarthatja a motort (pl. 100-105°C), ami javítja az üzemanyag-hatékonyságot és csökkenti a károsanyag-kibocsátást, mivel a motor hatékonyabban ég el, és az olaj viszkozitása is optimálisabb.
  • Nagy terhelés, sportos vezetés: Az ECU alacsonyabb hőmérsékletre (pl. 85-90°C) hűtheti a motort, hogy megakadályozza a túlmelegedést, növelje a teljesítményt és védje az alkatrészeket a termikus stressztől.

Integráció más rendszerekkel

A termosztát vezérlése nem izoláltan történik. Az ECU integrálja a termosztát működését a hűtőventilátor vezérlésével is. Ha a motor hőmérséklete emelkedik, és a termosztát már teljesen nyitva van, az ECU bekapcsolja a hűtőventilátort, hogy fokozza a radiátor hűtési hatékonyságát. Ez a komplex vezérlési stratégia biztosítja, hogy a motor mindig a lehető legideálisabb körülmények között működjön, maximalizálva a hatékonyságot és minimalizálva a kopást.

Ez a fejlett technológia teszi a modern motor termosztátot egy intelligens és dinamikus alkatrésszé, amely elengedhetetlen a mai, szigorú emissziós és fogyasztási előírásoknak megfelelő motorok működéséhez.

Környezetvédelmi szempontok

A motor termosztát szerepe messze túlmutat a motor egyszerű hőmérséklet-szabályozásán; jelentős hatással van a jármű környezetvédelmi teljesítményére is. A pontos hőmérséklet-szabályozás kulcsfontosságú az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás optimalizálásában, ami a mai szigorú előírások mellett különösen fontos.

Üzemanyag-fogyasztás csökkentése

Amikor a motor az optimális üzemi hőmérsékleten működik, az üzemanyag-levegő keverék égése sokkal hatékonyabb. A hideg motornak dúsabb keverékre van szüksége a stabil járáshoz, ami felesleges üzemanyag-fogyasztást jelent. A termosztát biztosítja a motor gyors felmelegedését, minimalizálva ezzel a hidegüzemi fázist, és azonnal optimalizálva az égési folyamatot. Az elektronikusan vezérelt termosztátok tovább finomítják ezt, lehetővé téve a motor hőmérsékletének emelését alacsony terhelésnél, ami szintén hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz.

Károsanyag-kibocsátás minimalizálása

A motor égési folyamatai során keletkező káros anyagok (szén-monoxid, szénhidrogének, nitrogén-oxidok) kibocsátása szorosan összefügg a motor hőmérsékletével. A katalizátor, amely ezeket a káros anyagokat kevésbé ártalmas vegyületekké alakítja át, csak egy bizonyos hőmérséklet felett működik hatékonyan (ez az ún. “light-off” hőmérséklet). A termosztát felelőssége, hogy a motor és ezáltal a kipufogórendszer is minél hamarabb elérje ezt a hőmérsékletet. Egy alulmelegedett motor, vagy egy hibás termosztát, amely nem engedi felmelegedni a motort, jelentősen megnöveli a károsanyag-kibocsátást, különösen a hidegindítás utáni első percekben. Az elektronikusan vezérelt termosztátok még precízebben szabályozzák a hőmérsékletet, biztosítva, hogy a katalizátor a lehető leghamarabb és a leghatékonyabban működjön.

A termosztát tehát kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a jármű ne csak gazdaságos legyen, hanem megfeleljen a szigorú környezetvédelmi előírásoknak is. Egy jól működő motor termosztát hozzájárul egy tisztább és fenntarthatóbb autózáshoz.

0 Shares:
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like