A cikk tartalma Show
A ribbon magassugárzó – magyarul szalagmagassugárzó – régóta a high-end hifi világ egyik legizgalmasabb eleme. A nevéhez méltón egy vékony, rendkívül könnyű fémfólia rezgésével állítja elő a magas frekvenciákat. Ez a sajátos működés nem csak technológiai kuriózum, hanem kézzelfogható hangzásbeli előnyöket is hoz: levegősebb tér, részletgazdag magasak, és villámgyors tranziens viselkedés.
Az audiofil közösségben gyakran hangzik el, hogy a „szalag” egyszerre képes kiteríteni a zenei részleteket és megőrizni a természetes textúrát. Míg sok dóm magassugárzó fényesebb vagy harsányabb lehet, a ribbon sokszor organikusabb, „könnyedebb” karakterrel szól. Ennek hátterében a rendkívül alacsony tömeg, a gyors indulás-megállás, valamint a precíz vezérlés áll, amelyek együtt minimalizálják a torzítás bizonyos fajtáit.
Ebben az átfogó útmutatóban lépésről lépésre bemutatjuk, mi teszi különlegessé a ribbon magassugárzót, hogyan illeszd be a rendszeredbe, és mire kell figyelned a keresztváltóktól az erősítő illesztésen át a szobaakusztikáig. A cél, hogy ne csak technikai szinten értsd, mitől működik, hanem azt is, hogyan hozhatod ki belőle a maximumot a saját hifi láncodban.
„A ribbon magassugárzó ereje a könnyedségében rejlik: alig mozdul valami, mégis minden apró részlet hallatszik.”
Mi az a ribbon (szalag) magassugárzó? A technológia alapjai
A ribbon magassugárzó lényege egy hajszálvékony, gyakran alumíniumból készült szalag, amely egyszerre tekercs és membrán. A szalagot erős mágneses térben felfüggesztik, és a rajta átfolyó áram hozza mozgásba. Mivel nincs nehéz tekercs és merev dóm, a mozgó tömeg extrém alacsony, így a rendszer azonnal reagál a bemenő jel változásaira.
A szalagos konstrukció külön sajátossága a sugárzási minta. A szalag magassugárzók jellemzően széles vízszintes diszperziót és szűkebb függőleges lesugárzást kínálnak, ami segíthet a szoba visszaverődéseinek kontrolljában. Ugyanakkor ezt a hangszóró pozicionálásakor figyelembe kell venni: a hallgatási magasság és a tweeter tengelye kritikus tényező.
Meg kell különböztetni a „tiszta ribbon” (pure ribbon) és a „planár” vagy „quasi-ribbon” konstrukciókat. A pure ribbon esetén maga a szalag viszi az áramot és sugároz hangot; a planár konstrukcióknál a fólián vezetősávok találhatók, és gyakran merevítő réteg is. Mindkettő képes kiváló magas tartományt reprodukálni, ám a meghajtás és az impedancia-kezelés különböző mérnöki kompromisszumokat kíván.
Hogyan működik a szalagmagassugárzó? Fizika, amely a zene szolgálatában áll
A működés kulcsa az elektromágneses erő és az alacsony tehetetlenség. Amikor az audió jel átfolyik a szalagon, Lorentz-erő hatására mozgásba lendül a mágneses térben. Mivel a szalag egyszerre rezonáló elem és vezető, nincs külön tekercs-membrán kapcsolat, így megszűnhetnek bizonyos tipikus nemlineáris hibák, például a tekerccsel kapcsolatos hiszterézis és induktivitási anomáliák.
A minimális tömeg finom kontrollt tesz lehetővé a mikrotranziensek felett. Ennek eredménye a „tiszta” magas tartomány, ahol a cintányérok lecsengései valósághűbbek, a levegősség pedig kézzel fogható. Az impulzusválasz általában gyors, ami a térleképezés pontosságát is javítja.
A működési elv együtt járhat a specifikus igényekkel. Sok ribbon magassugárzó nagyon alacsony impedanciát mutat, ami transzformátoros illesztést igényel. Más modellek beépített transzformátorral érkeznek, így a rendszer felől „barátságosabb” impedanciát mutatnak. Ezeket a részleteket érdemes alaposan megismerni a tervezésnél és a vásárlásnál.
Miért szeretjük? A ribbon előnyei a hallható hangzásban
A ribbon magassugárzók egyik legfőbb erőssége a részletező képesség. A leheletfinom zörejek, térinformációk, felvételi akusztika és mikro-dinamika úgy rajzolódik ki, hogy közben a hangzás nem válik szikárra. A gyors felfutás és lefutás a „sz” hangok és a cintányér-ütések természetes reprodukcióját eredményezi.
Sokan azzal írják le a ribbon karakterét, hogy „levegő van a hangban”. Ez az 10–20 kHz feletti viselkedésre, a sima frekvencia-átvitelre és a diszperziós tulajdonságokra vezethető vissza. A felső oktávokban a szalag könnyedsége ritkán párosul harsánysággal, ezért a hosszú távú hallgatás kényelmesebb, fáradásmentesebb lehet.
Nem csak a magas tartomány profitál. A jó ribbon magassugárzó képes szoros időbeli kapcsolatra a középtartománnyal, ha a keresztváltót gondosan tervezték. Ilyenkor a vokálok testessége megmarad, miközben a „sziszegés” és a részletek nem különülnek el mesterségesen, hanem természetes egységet alkotnak.
„Ha a szalagos tweeter jól van integrálva, a zene nem csak hangosabb, hanem jelenlétszerűbb lesz.”
Ribbon vs. dóm, AMT és tölcséres magas: összehasonlítás, amely segít választani
A dóm magassugárzó – legyen az textil, fém vagy kompozit – évtizedek óta az iparági standard. Előnye a robusztusság, a könnyebb integráció és a költséghatékonyság. A ribbon ezzel szemben nagyobb részletező képességet és gyorsabb tranziens választ adhat, ám érzékenyebb a terhelésre és a keresztváltó tervezésére.
Az AMT (Air Motion Transformer) a levegőt harmonikaszerű fóliával „préseli” ki-be, így különösen alacsony torzítással és nagy dinamikával szólhat. Hangképe gyakran a ribbon és a dóm közé esik a karaktert illetően: részletező, de impulzusban kicsit „izmosabb”. A tölcséres magasak (horn) kiemelkedő hatásfokot és kontrollált lesugárzást kínálnak, cserébe a hangszín és a beállítás érzékenyebbé válhat.
Végső soron egyik megoldás sem „jobb”, csak más. A szoba, a rendszer többi eleme, a zene, és a hallgatói preferenciák döntik el, hol brillírozik a ribbon. Akinek a mikrorészletek és a levegősség a legfontosabb, sokszor a szalag felé húz, míg aki nagy dinamika-tartományt és magas érzékenységet keres, lehet, hogy a horn- vagy AMT-megoldást részesíti előnyben.
Technológia | Jellemző előny | Lehetséges kompromisszum | Tipikus felhasználás |
---|---|---|---|
Ribbon (szalag) | Részletező, levegős magas; gyors tranziens | Érzékeny terhelésre; igényes keresztváltó | High-end hifi, studio monitor |
Dóm (textil/fém) | Széleskörű kompatibilitás; jó ár/érték | Olykor kevésbé „könnyed” felső tartomány | Sztereó és házimozi rendszerek |
AMT | Alacsony torzítás; nagy dinamika | Komplex gyártás; méret és integráció | Prémium monitorok, high-performance hifi |
Tölcséres (horn) | Magas hatásfok; kontrollált iránykarakter | Beállítás-érzékeny; karakteres hang | Nagy helyiségek, PA, dinamika-központú rendszerek |
Akusztikai kulcstényezők: diszperzió, impulzusválasz, torzítás
A ribbon széles vízszintes diszperziója a hallgatási zónában egységes, stabil sztereó képet teremt. Ez különösen előnyös több hallgató esetén, vagy ha nem mindig „tökéletesen középen” hallgatunk. A szűkebb függőleges diszperzió eközben segít minimalizálni a padló és mennyezet reflexióit, ami tisztább magasakat eredményezhet.
Az impulzusválasz a rendszer „reflexe”. A szalag alacsony tömege miatt minimális a fel- és lefutási késedelem, ezért a hangképet nem mossa el a késlekedő membránmozgás. Ez a jelenség szólam-követhetőségben, textúrák elválaszthatóságában és térleképezésben is megmutatkozik.
Torzítás tekintetében a ribbon gyakran kiválóan teljesít, különösen a harmadik és magasabb rendű komponentek csökkentésében. Ugyanakkor a túl alacsony vágási frekvencia vagy a túl meredek leterhelés növelheti a nemlineáris hibákat. Ezért elengedhetetlen az optimális keresztváltó-pont megválasztása és a megfelelő meredekségű szűrés.
Keresztváltó és impedancia: az illesztés művészete
A ribbon magassugárzók impedanciája – beépített transzformátor nélkül – gyakran nagyon alacsony, és nem lineáris. Ez bonyolítja a hagyományos passzív keresztváltók tervezését. Sok gyártó ezért beépített illesztő transzformátort alkalmaz, amely 4–8 ohm körüli „barátságos” impedanciát biztosít a hangfalon kívülről nézve.
A vágási frekvencia tipikusan magasabb, mint a dómoknál, hogy óvjuk a szalagot a túlzott kitéréstől. Gyakori megoldás a 2–3 kHz fölötti váltás, de a valós optimum a meghajtó méretétől, a szalag hosszától és a terhelhetőségtől függ. A meredekség (12/18/24 dB/oktáv) megválasztása kulcsfontosságú: a nagyobb meredekség jobban védi a tweeter-t, ám időtartományban nagyobb fázisforgatást hozhat.
Aktív keresztváltóval – DSP-vel – a ribbon különösen jól kézben tartható. Precíz vágás, idő- és fáziskorrekció, valamint finom EQ segítheti, hogy a szalag és a középsugárzó „egy hangszóróként” szóljon. Ez modern rendszerekben gyakran hallhatóan jobb integrációt eredményez.
„A ribbon akkor él a legjobban, ha a keresztváltó védi, mégis hagyja lélegezni.”
Integráció a hifi láncba: mitől lesz egységes a hangkép?
A jó ribbon beépítés nem csak technikai kérdés, hanem hangzásfilozófia is. A tweeter nem magában létezik: összjátékban működik a közép- és mélysugárzókkal, a dobozkialakítással és a dempingeléssel. Ha a középtartomány túl „híg”, akkor a ribbon „kivilágosodhat”, ha pedig a mély tartalom lomha, akkor a magasak „leválnak”.
Az akusztikai tengely beállítása kritikus. A ribbon tipikusan „tengelyben” adja a legjobb frekvenciaválaszt és időzítést, ezért figyeljünk a magasságra és a döntésre. Állványos dobozoknál különösen fontos a megfelelő állványmagasság és a rögzítés stabilitása, hogy a sztereó tér ne „csukódjon össze” mozgás hatására.
A rendszer-szinergia a kábelezésnél és az erősítőnél is kulcs. A túl fényes erősítő és a túl „nyitott” ribbon kombinációja fárasztó hangot adhat. Egy kiegyensúlyozott, kontrollált erősítő – megfelelő csillapítási tényezővel – segíti, hogy a ribbon részletező maradjon, de sose váljon élessé.
Erősítőválasztás és terhelhetőség: mit bír a szalag?
A ribbon érzékeny lehet a túl nagy teljesítményre és a torz, clippingbe futó erősítőkre. A magas frekvenciákon jelentkező torz jel különösen veszélyes, mert a szalag gyorsan reagál, ám a hőterhelés is lokálisan keletkezhet. Mindig tartsuk észben: egy stabil, tisztán dolgozó erősítő többet ér, mint egy papíron „nagy wattos”, de bizonytalan tápellátású modell.
A beépített transzformátoros ribbonok egyszerűbben illeszthetők, de még ilyenkor is fontos a hangfal impedanciagörbéjét és érzékenységét figyelembe venni. Az erősítőnek kényelmesen kell kezelnie a rendszer minimum impedanciáit, különösen a váltási tartományban. A túl gyenge erősítő rögtönzött „élességet” eredményezhet a csúcsoknál, ami félrevezető, mintsem valós részletezettség.
Ha lehet, válassz olyan erősítőt, amely stabil 4 ohmon, jó csillapítási tényezővel rendelkezik, és kontrollált magas tartományt kínál. A cél a természetes transzparencia, nem az emelt fényesség. Egy jó ribbon magassugárzó nem igényel „csillámporos” EQ-t, csak korrekt meghajtást és zenei forrást.
Szobaakusztika és beállítás: apró elmozdítás, nagy különbség
A ribbon vertikális szórása szűkebb lehet, ezért az ülésmagasság és a tweeter magassága közötti viszony különösen fontos. Ha túl magasról vagy túl alacsonyról hallgatunk, a legfelső oktáv „eltűnhet”, a tér pedig összeszűkülhet. Érdemes a fület a tweeter magasságának közelébe igazítani, vagy a dobozt minimálisan dönteni.
A vízszintes szórás széles, ezért a beforgatás mértékével játszva finoman állítható a közép- és felső tartomány energiaszintje. Többnyire enyhe beforgatás működik a legjobban, de minden szoba más. Próbálj meg kis lépésekben haladni, és mindig ugyanazokat a referencia-felvételeket használni a visszaellenőrzéshez.
Akusztikai kezelésnél a mennyezet és a padló elsődleges reflexiói kevesebb gondot okozhatnak, mint dómoknál, de nem szűnnek meg teljesen. Egy puha szőnyeg és diszkrét mennyezeti diffúzorok sokat javíthatnak a fókuszon. Az oldalfalak első reflexiós pontjai továbbra is figyelmet érdemelnek.
Milyen zenén hallani a legjobban? Példák a hallható különbségekre
Akusztikus felvételeken a ribbon extra levegőssége azonnal feltűnik. A vonósok gyantás, finom textúrái, a zongora kalapácsainak érintése és a koncertterem utózengése úgy bontakozik ki, hogy minden részlet a helyén marad. A tér megnő, de nem válik mesterkéltté.
Jazz és vokális anyagokon a sibilance (sziszegés) kezelése kulcskérdés. Egy jól integrált ribbon pontosan mutatja a felvétel valós sziszegését, anélkül, hogy „tájképbe” ültetné. Ez segít a keverések és masterek megítélésében, és csökkenti a hallgatói fáradtságot.
Elektronikus zenén a gyors tranziens válasz dinamikus, életteli magasakat hoz. A hi-hat, shaker, ride cintányér kontúrjai élesek, mégsem karcolnak. Rock felvételeken a torzított gitárok csillogása is letisztultabb, kontrolláltabb lehet, ha a rendszer egészében megfelelően van hangolva.
Hogyan teszteljük helyesen? Hallgatási és mérési módszerek
A szisztematikus tesztelés alapja a referenciák és a következetesség. Válassz 8–10 jól ismert felvételt különböző műfajokból, és mindig tartsd azonos hangerőn a meghallgatást. Kerüld a „hangosabban jobb” csapdát: a ribbon részletezése alacsonyabb hangerőn is kiütközik, ha a rendszer jól integrált.
A mérés segít a finomhangolásban. Egy kalibrált mikrofon és mérőszoftver megmutatja a vágási pontok közelében jelentkező kiemeléseket vagy fázis-anomáliákat. A cél nem a vonalzó-szerű görbe, hanem a kiegyensúlyozott, sima lefolyás és a tolakodó rezonanciák megszüntetése.
Végül a vakteszt segíthet kizárni a vizuális torzításokat. Ha lehetséges, kérj meg valakit, hogy A/B váltson beállításokat vagy komponenseket, miközben te csak hallgatsz. A ribbonok apró különbségei – beforgatás, magasság, keresztváltó finom EQ – így objektívebben megítélhetők.
Gyakori hibák és gyors megoldások
Az egyik tipikus hiba a túl alacsony vágási frekvencia. Ilyenkor a ribbon túlzott mechanikai terhelést kap, a torzítás és a kockázat megnő. Megoldás: emeld a vágási pontot és/vagy növeld a meredekséget, különösen nagyobb hangnyomás-célok esetén.
Másik tévedés a rossz szögbeállítás. Ha túl alacsonyan hallgatsz, eltűnhet a felső oktáv, a tér pedig összeesik. Finom döntés, ülésmagasság-módosítás és enyhe beforgatás gyakran azonnali javulást hoz.
Harmadik gyakori gond a „fényes” erősítő és fényes kábel párosítása. A ribbon transzparens, így mindent megmutat – a hibákat is. Olyan elektronikát válassz, amely feszesen kontrollál, de nem tolja túl a felső tartományt, és hagyd a ribbon természetes levegősségét érvényesülni.
Karbantartás, megbízhatóság és védelem
A ribbon szalagja fizikai sérülékenyebb lehet, mint a dómok membránja. Óvd a közvetlen mechanikai behatásoktól, portól és nedvességtől. Ha a gyártó védőráccsal szállítja, azt csak indokolt esetben távolítsd el, mert a minimális akusztikai előny nem mindig éri meg a kockázatot.
Üzemeltetés közben kerüld a clippinget és a túlvezérlést. Egy torzító erősítő, különösen magas tartományban, maradandó károkat okozhat a szalagban. Érdemes néha ellenőrizni a csatlakozásokat és a keresztváltó komponenseket is, mert egy öregedő kondenzátor eltolhatja a vágási pontokat.
Ha a ribbon cserélhető modul, a gyártó sokszor kínál gyári csere szalagot. A csere precíz művelet, amelyet jobb szakemberre bízni. Így biztosítható, hogy a szalag feszítése és illesztése megfeleljen a gyári specifikációknak.
Vásárlási útmutató: mire figyelj, ha ribbonos hangfalat választasz?
Elsőként tisztázd az igényeid: mekkora szobába, milyen hangnyomás-célra, milyen zenéhez keresel rendszert? A ribbon kiválóan működik közepes hangnyomáson, audiofil hallgatásnál, de létezik olyan konstrukció is, amely nagyobb teljesítményt is gond nélkül kezel. A gyártói adatokban keresd a terhelhetőséget, az érzékenységet és a javasolt vágási pontokat.
Ellenőrizd az impedanciagörbét és a keresztváltó megoldást. A transzformátoros illesztés praktikus, a passzív váltó minősége pedig kulcstényező. Ha aktív rendszerben gondolkodsz, nézd meg, kínál-e a gyártó gyári DSP-profilokat vagy mérési adatokat.
Végül hallgass. A ribbon „papíron” könnyen eladja magát, de a valódi döntés a füledben születik. Hozd magaddal a kedvenc felvételeidet, és figyelj, hogyan kezeli a részleteket, mennyire stabil a tér, és hosszú távon fáraszt-e. A jó ribbon nem tűzijáték: természetes magától értetődőséggel szól.
Szempont | Mit nézz | Miért számít |
---|---|---|
Impedancia és illesztés | Transzformátor, minimum ohm | Erősítő kompatibilitás, stabilitás |
Keresztváltó | Vágási pont, meredekség | Tweeter védelem, integráció |
Diszperzió | Vízszintes/függőleges minta | Szoba-kölcsönhatás, sweet spot |
Terhelhetőség | RMS/peak adatok | Biztonság nagy hangerőn |
Hangkarakter | Levegősség, sibilance-kezelés | Hosszútávú hallgathatóság |
DIY és finomhangolás: hogyan hozz ki többet a meglévő ribbonodból?
Ha DIY-projektben gondolkodsz, kezdd méréssel. Válassz megbízható mérőmikrofont, és dokumentáld a doboz, a keresztváltó és a helyiség hatását. A cél, hogy tudd, hol „él” a ribbonod, és hol kell támogatni – nem hasraütés, hanem adat alapján.
Finom EQ-val sokszor elkerülhető a mechanikus beavatkozás. A felső oktávokban egy 0,5–1 dB-es polc-szűrő (shelving) csodát tehet a tonalitással. Ügyelj arra, hogy ne „színezd túl” a szalagot; a varázsa épp a természetes részletezés.
A mechanikai stabilitás is sokat számít. A frontlemez merevsége, a csavarok megfelelő nyomatéka és a tömítések állapota mind hozzájárulnak a tiszta magasakhoz. A levegő szivárgása – még ha a tweeter körül is – bizonytalanságot okozhat a vágási tartományban.
Mítoszok és tények: eloszlatjuk a félreértéseket
Mítosz: „A ribbon törékeny, ezért nem való otthoni használatra.” Tény: A modern ribbonok transzformátorral és védelmi megoldásokkal érkeznek, ésszerű használat mellett megbízhatóak. A megfelelő erősítő és beállítás mellett hosszú éveken át stabil teljesítményt nyújtanak.
Mítosz: „A ribbon csak klasszikus zenéhez jó.” Tény: A gyors tranziens és alacsony torzítás minden műfajnak jót tesz. Elektronikus, jazz, pop és rock anyagokon is tisztább, „felnőttebb” magasakat kaphatsz, ha a rendszer egésze jól illesztett.
Mítosz: „A ribbon mindig fényes.” Tény: A fényesség sokszor az integráció és a szoba problémája. Egy jól tervezett keresztváltó és gondos beállítás mellett a ribbon nem éles, hanem természetes és levegős.
„A ribbon nem varázspálca – de ha jól bánsz vele, közel hozza a felvétel valóságát.”
Haladó tippek: időigazítás, fázis és időtartományi koherencia
A keresztváltási tartomány időbeli viselkedése meghatározza, mennyire „egyben” szól a rendszer. A ribbon és a középsugárzó akusztikai középpontja ritkán esik egybe, ezért a mechanikai vagy DSP-alapú időigazítás hatalmas előrelépést hozhat. Milliméteres pozicionálás is hallható változást eredményez.
A fázis linearitása – különösen 2–6 kHz között – befolyásolja a tranziensek kontúrját és a sziszegések természetességét. Egy lineáris fázisú DSP szűrő kiválóan demonstrálja, mennyit számít az időtartomány. Ha passzív váltóval dolgozol, a topológiaválasztás (LR, Butterworth, stb.) és az alkatrészek minősége kulcskérdés.
Az időigazítás és fáziskontroll nem elsősorban „mérési sport”. A cél a hallható koherencia: a vokál középre fókuszált maradjon, a cintányér és a pergődob ne „járjon szét”. Ha ezt hallod, jó úton jársz – a ribbon hálás lesz érte.
GYIK – Gyakran ismételt kérdések a ribbon magassugárzókról
A ribbonokkal kapcsolatban rengeteg kérdés merül fel, a terhelhetőségtől egészen a karbantartásig. Az alábbi összefoglaló a leggyakoribb témákat érinti, gyakorlati szemmel. Ha a saját rendszerednél speciális szempontok merülnek fel, mindig támaszkodj mérési adatokra és a gyártói ajánlásokra.
Sokan kérdezik, hogy kis szobákban is érdemes-e ribbonban gondolkodni. A válasz többnyire igen, mert a szűkebb vertikális diszperzió segíthet a mennyezeti/padlói reflexiók kezelésében. A beállítás és az ülésmagasság ekkor még fontosabb tényezővé válik.
Felmerül a kompatibilitás kérdése is: vajon „bírja-e” a ribbon az erősítőnket? A modern, transzformátoros ribbonok ritkán jelentenek külön terhet egy stabil 4–8 ohmra tervezett erősítőnek. A hangsúly a clipping elkerülésén és a jó keresztváltó-integráción van.
Kérdés: Kell-e különleges kábel a ribbonhoz?
Válasz: Nem, de egy alacsony ellenállású, mechanikailag stabil kábel előnyös. A ribbon nem „kábelfüggőbb” más tweeter típusoknál, csak transzparensebb – amit a lánc elé teszel, azt őszintén megmutatja.
Kérdés: Mennyire érzékeny a ribbon a páratartalomra?
Válasz: Ésszerű lakáskörülmények között nem kritikus. Extrém párás környezetben érdemes védelemről gondoskodni, és kerülni a közvetlen légáramot vagy kondenzációt.
Kérdés: Aktív vagy passzív váltóval érdemes?
Válasz: Mindkettő működik. Aktív váltóval pontosabb az idő- és fáziskontroll, passzívval egyszerűbb az installáció. A döntés a költségvetésen és a rendszerfilozófián múlik.
Összegzés: a ribbon magassugárzó értelme a modern hifiben
A ribbon magassugárzó nem csupán egy alternatív tweeter, hanem egy átgondolt hangzásfilozófia letéteményese. Hangsúlyai a gyorsaság, a részletezés és a levegősség, amely a zene valódi textúráját és terét hozza közelebb. Ha tisztában vagy a beállítás és integráció követelményeivel, a ribbon hálás partner lesz a minőségi zenehallgatásban.
Nem varázslat: a kulcs az illesztés. A keresztváltó, az erősítő, a szoba és az aprólékos mechanikai beállítás együtt rajzolja ki a végeredményt. A ribbon megmutatja, ha valami nincs rendben – és azt is, amikor minden a helyére kerül.
Ha a célod a természetes, fáradásmentes, ugyanakkor analitikusan részletes magas tartomány, a ribbon magassugárzó a legjobb barátod lehet. Adj neki teret, adj neki pontos beállítást, és cserébe olyan ablakot nyit a felvételre, amelyen át újra felfedezed a zenéidben rejlő apró csodákat.
„A jó ribbon nem harsog – egyszerűen hagyja, hogy a zene beszéljen helyette.”