Svédország a második világháborúban – A semlegesség árnyalatai és a politikai túlélési stratégiák elemzése

A második világháború árnyékában, amikor Európa lángokban állt és a kontinens országai egymás után estek el a totalitárius hatalmak nyomása alatt, Svédország egyedülálló, ám rendkívül kockázatos utat választott: a szigorú semlegesség politikáját. Ez a stratégia, melyet a történelem során sokan vitattak, kritizáltak és elemeztek, nem csupán egy elméleti álláspont volt, hanem egy komplex, dinamikus és gyakran ellentmondásos politikai túlélési mechanizmus, amely a nemzet integritásának és függetlenségének megőrzését célozta egy rendkívül veszélyes geopolitikai környezetben. A svéd döntéshozók folyamatosan egyensúlyoztak a külső nyomás és a belső morális elvárások között, miközben a gazdasági érdekek és a humanitárius elvek is formálták lépéseiket.

A svéd semlegesség nem volt új keletű fogalom. Már évszázadok óta a svéd külpolitika alapkövének számított, különösen az 1814-es norvég unió felbomlása óta, amikor az ország a háborúktól való távolmaradásra és a belső fejlődésre koncentrált. Az első világháború tapasztalatai tovább erősítették ezt az elkötelezettséget, hiszen Svédország sikeresen elkerülte a konfliktusba való bevonódást, miközben fenntartotta kereskedelmi kapcsolatait mindkét hadviselő féllel. Azonban a második világháború jellege, a totális háború és az ideológiák könyörtelen összecsapása egészen új kihívások elé állította a hagyományos semlegességi politikát.

A harmincas évek végén, a feszültség fokozódásával, Svédország megerősítette semlegességi nyilatkozatát, abban a reményben, hogy ez elegendő védelmet nyújt majd az esetleges konfliktusokkal szemben. A kormány és a lakosság túlnyomó többsége egyaránt a béke megőrzésében volt érdekelt. Azonban a geopolitikai valóság hamarosan felülírta az elméleti elképzeléseket. Az ország stratégiai elhelyezkedése a Balti-tenger és az Északi-tenger között, valamint gazdasági erőforrásai – különösen a kiváló minőségű vasérc – hamarosan a nagyhatalmak figyelmének középpontjába helyezték.

A svéd semlegesség történelmi gyökerei és a háború előtti helyzet

Svédország semlegességi politikája mélyen gyökerezik a 19. századi történelmében, különösen a napóleoni háborúk után, amikor az ország elveszítette nagyhatalmi státuszát és Finnországot Oroszországnak. Ezt követően a svédek tudatosan egy olyan külpolitikai irányt választottak, amely a békére és a belső fejlődésre összpontosított, kerülve a katonai konfliktusokat. A skandináv szolidaritás eszméje is erősödött, bár ez a semlegességnek egyfajta kiegészítője volt, nem pedig alternatívája.

Az első világháború idején Svédország sikeresen tartotta magát távol a harcoktól, ami megerősítette a nemzetben azt a hitet, hogy a semlegesség egy járható és fenntartható út. A húszas és harmincas években a skandináv országok, köztük Svédország, továbbra is a semlegesség mellett kampányoltak a nemzetközi fórumokon, mint a béke és a stabilitás zálogát. A népszövetségi tagság ellenére a svédek fenntartották azt az álláspontot, hogy egy nagyobb európai konfliktus esetén önállóan kívánnak dönteni sorsukról.

A harmincas évek végén, a náci Németország felemelkedésével és terjeszkedésével, Svédország helyzete egyre bonyolultabbá vált. Bár az ország hagyományosan jó kapcsolatokat ápolt Németországgal, különösen gazdasági téren, a náci rezsim agresszív politikája komoly aggodalmakat keltett. A svéd kormányzat, Per Albin Hansson miniszterelnök vezetésével, világosan látta a veszélyt, és megkezdte a fegyveres erők modernizálását és bővítését, felismerve, hogy a semlegesség hitelességéhez erős védelmi képességre van szükség.

A kezdeti sokk és a német nyomás (1939-1940)

Amikor 1939 szeptemberében Németország megtámadta Lengyelországot, és ezzel kezdetét vette a második világháború, Svédország azonnal kinyilvánította semlegességét. Azonban a háború hamarosan a közvetlen szomszédságába érkezett. A téli háború (1939-1940) Finnország és a Szovjetunió között súlyos dilemmák elé állította a svéd kormányt. A finnek testvéri segítséget kértek, és a svéd közvélemény is erősen szimpatizált velük.

A svéd kormány jelentős humanitárius és anyagi segítséget nyújtott Finnországnak, és önkéntesek is harcoltak a finn oldalon. Azonban a közvetlen katonai beavatkozást elutasították, attól tartva, hogy ez bevonhatja Svédországot a nagyobb konfliktusba, és provokálhatja a Szovjetuniót vagy Németországot. Ez a döntés egyértelműen megmutatta a svéd semlegesség korlátait és a pragmatikus önérdek elsőbbségét a morális kötelezettségekkel szemben.

A legnagyobb sokkot és a semlegességi politika első komoly próbatételét az 1940. április 9-i német invázió jelentette Dániába és Norvégiába. A „Weserübung” hadművelet villámgyorsan elfoglalta a két skandináv országot, és Svédországot teljesen elszigetelte a szövetségesektől, Németország és a Szovjetunió közé szorítva. Ez a fejlemény drámaian megváltoztatta Svédország stratégiai helyzetét, és rendkívüli nyomás alá helyezte a kormányt, hogy a német követeléseknek eleget tegyen.

A vasérc dilemmája és a gazdasági kompromisszumok

A svéd gazdaság és különösen a vasércbányászat kulcsfontosságú szerepet játszott a háborús években. Svédország a világ egyik vezető vasérc-exportőre volt, és a kirunai és gällivarei bányákból származó kiváló minőségű érc elengedhetetlen volt a német hadiipar számára. Az 1940-es invázió után Németország kizárólagos hozzáférést kapott a norvég kikötőkhöz, ahonnan a svéd vasércet szállíthatták.

A svéd kormány a semlegesség fenntartása érdekében kénytelen volt gazdasági kompromisszumokat kötni Németországgal. A vasérc exportja folytatódott, sőt, bizonyos időszakokban növekedett is. Ez a kereskedelem nem csupán gazdasági szükségszerűség volt Svédország számára, hanem egyfajta biztosíték is a német agresszió ellen. A svédek úgy vélték, hogy amíg Németország függ a svéd nyersanyagoktól, addig kevésbé valószínű, hogy megtámadja az országot.

Emellett Svédország más stratégiai termékeket is exportált Németországba, például golyóscsapágyakat, amelyek létfontosságúak voltak a német fegyvergyártás számára. Cserébe Németország szénnel és koksszal látta el Svédországot, amelyre az iparnak és a lakosságnak egyaránt szüksége volt. Ezek a kereskedelmi megállapodások rendkívül érzékenyek voltak, és a háború előrehaladtával mind a szövetségesek, mind a németek részéről folyamatos nyomás nehezedett a svédekre a kereskedelmi feltételek módosítására.

A tranzitjogok és a „Midsommar-válság”

Az 1940-es norvégiai invázió után Svédországot egyre inkább belekényszerítették abba a helyzetbe, hogy a német hadigépezetnek kedvező döntéseket hozzon. A legellentmondásosabb és leginkább vitatott lépések egyike a német katonák és hadianyagok tranzitjának engedélyezése volt a svéd vasutakon keresztül Norvégiába és Finnországba. Ez a “semleges” státusz ellenére nyíltan a német érdekeket szolgálta.

A legkritikusabb pillanat az úgynevezett „Midsommar-válság” volt 1941 júniusában, amikor Németország kérvényezte egy teljes német hadosztály, fegyverzettel és felszereléssel együtt történő átszállítását Svédországon keresztül Finnországba, a Szovjetunió elleni támadás, a Barbarossa hadművelet részeként. A svéd kormány mélyen megosztott volt. Per Albin Hansson miniszterelnök és a koalíciós kormány más tagjai is felismerték a kérés súlyosságát és a semlegesség elveivel való összeegyeztethetetlenségét.

„A Midsommar-válság idején a svéd kormány egy szakadék szélén táncolt. A németek ultimátuma, miszerint ha nem engedélyezzük a tranzitot, akkor erőszakkal fogják azt érvényesíteni, valós fenyegetést jelentett. A döntés, hogy engedünk a nyomásnak, a legnehezebb volt a háború alatt, de sokan úgy vélték, ez volt az egyetlen út a nemzet túlélésének biztosítására.”

A kormány hosszas viták után, a király nyomására és a katonai vezetés egyetértésével, akik úgy vélték, hogy Svédország nem lenne képes ellenállni egy teljes körű német inváziónak, végül engedélyezte a tranzitot. Ez a döntés mély sebet ejtett a svéd nemzeti lelkiismereten, és a semlegesség súlyos kompromisszumát jelentette. Bár a hivatalos álláspont szerint ez egy „humanitárius” gesztus volt a Finnországban harcoló német katonák rotációjának megkönnyítésére, a valóságban egyértelműen a német hadi erőfeszítéseket támogatta.

A tranzitjogok nem csupán erre az egy esetre korlátozódtak. A háború első felében rendszeresen engedélyezték a német katonák szabadságolási és rotációs célú utazását, valamint korlátozott mennyiségű hadianyag szállítását. Ezek a lépések, bár elkerülhetetlennek tűntek a közvetlen fenyegetés árnyékában, jelentős mértékben erodálták Svédország semlegességi imázsát, és komoly kritikákat váltottak ki mind a szövetségesek, mind a hazai közvélemény részéről.

A semlegesség árnyoldala: Morális kérdések és belső feszültségek

A semlegesség gyakran rejtett morális dilemmákat szül.
A semlegesség gyakran belső konfliktusokat szül, mivel morális dilemmák és politikai nyomás nehezítik a döntéseket.

A svéd semlegesség politikája, különösen a háború első felében, számos morális dilemmát és belső feszültséget generált. A kormányzati döntések, mint például a vasérc exportja Németországba vagy a német tranzitjogok engedélyezése, a nemzetközi jog és a humanitárius elvek szempontjából is vitathatóak voltak. Bár a hivatalos indoklás mindig a nemzeti túlélés és a függetlenség megőrzése volt, a svéd társadalmon belül is komoly viták zajlottak ezekről a kompromisszumokról.

A sajtó és a politikai ellenzék, bár a cenzúra és az öncenzúra korlátozta őket, gyakran fejezte ki aggodalmát a németeknek tett engedmények miatt. Különösen a szociáldemokrata párt balszárnya és a liberális értelmiségiek bírálták élesen a kormányt. A polgárok közül sokan szégyenkeztek amiatt, hogy országuk, bár hivatalosan semleges, valójában hozzájárul a náci Németország háborús erőfeszítéseihez. Ez a belső feszültség tükrözte a svéd nemzet nehéz helyzetét: hogyan lehet megőrizni a moralitást és az elveket egy olyan világban, ahol a puszta túlélésért is kompromisszumokat kell kötni?

A kormány a belső és külső kritikákra gyakran azzal válaszolt, hogy a döntések meghozatalakor a „realpolitika” elve vezette őket. Ez azt jelentette, hogy a geopolitikai valóságot és az erőviszonyokat figyelembe véve hozták meg a legkevésbé rossz döntéseket, amelyek biztosíthatják Svédország szuverenitását és megóvhatják a lakosságot a háború borzalmaitól. A svéd vezetők tisztában voltak azzal, hogy egy nyílt konfrontáció Németországgal katasztrofális következményekkel járna az ország számára, tekintettel a német hadigépezet erejére és a szövetségesek elérhetetlenségére.

A stratégiai váltás és a szövetségesek felé fordulás (1943-1945)

A háború fordulópontja, különösen Sztálingrád után, jelentősen megváltoztatta Svédország helyzetét és mozgásterét. Ahogy Németország ereje meggyengült, és a szövetségesek győzelmei egyre nyilvánvalóbbá váltak, Svédország fokozatosan képes volt visszavonni a korábbi engedményeket, és egyre inkább a szövetségesek felé fordulni. Ez a stratégiai váltás nem volt hirtelen, hanem egy fokozatos folyamat eredménye, amelyet mind a külső nyomás, mind a belső meggyőződés motivált.

1943-tól kezdődően a szövetségesek, különösen az Egyesült Államok és Nagy-Britannia, egyre erőteljesebben nyomást gyakoroltak Svédországra, hogy hagyjon fel a Németországgal folytatott kereskedelemmel és a tranzitjogok biztosításával. A svéd kormány, felismerve a háború várható kimenetelét, fokozatosan elkezdte csökkenteni a vasérc exportját Németországba, és 1943 augusztusában felmondta a német katonai tranzitjogokat. Ez a döntés egyértelműen jelezte a svéd külpolitika irányváltását.

A gazdasági kapcsolatok terén is változások következtek be. Svédország igyekezett diverzifikálni kereskedelmi partnereit, és növelni a szövetségesekkel, különösen Nagy-Britanniával és az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmet. Bár ez nem volt könnyű a tengeri blokádok miatt, a svédeknek sikerült fenntartaniuk bizonyos kereskedelmi útvonalakat, például a Göteborg és Nagy-Britannia közötti „golyóscsapágy-forgalmat”, amely cserébe létfontosságú termékeket biztosított Svédország számára.

A humanitárius erőfeszítések: Menekültek és mentőakciók

A háború előrehaladtával, különösen a náci atrocitásokról szóló hírek terjedésével, Svédország egyre inkább humanitárius menedékként kezdett funkcionálni. Ez a szerepvállalás segített helyreállítani a nemzetközi megítélését, és enyhíteni a korábbi kompromisszumok okozta morális terheket. Svédország számos menekültet fogadott be a szomszédos országokból, és aktívan részt vett mentőakciókban.

A leghíresebb és legsikeresebb humanitárius akció a dán zsidók megmentése volt 1943 októberében. Amikor a németek megkezdték a dániai zsidók deportálását, a dán ellenállás és a dán lakosság segítségével több mint 7000 zsidót sikerült titokban átszállítani Svédországba hajókon, ahol biztonságban voltak. Ez az akció a svéd kormány aktív támogatása és a lakosság szolidaritása nélkül nem sikerülhetett volna.

Svédország menedéket nyújtott számos norvég ellenállónak és politikai menekültnek is. A norvég ellenállás tagjai gyakran Svédországon keresztül menekültek, és az ország területén norvég rendőri alakulatokat is kiképeztek, akik a háború utáni rend helyreállításában játszhattak szerepet. Ezenkívül Svédország számos balti menekültet is befogadott, akik a szovjet megszállás elől menekültek. A svéd humanitárius segítségnyújtás kiterjedt a Vöröskereszt munkájára is, amelynek keretében a svéd diplomaták és segélymunkások, mint például Raoul Wallenberg, hősies erőfeszítéseket tettek a zsidók megmentésére Magyarországon, bár ez már a háború végső szakaszában történt.

A svéd fegyveres erők szerepe és a „felkészült semlegesség”

Bár Svédország semleges maradt a második világháború alatt, ez nem jelentette azt, hogy passzív szerepet játszott volna. Éppen ellenkezőleg, a semlegesség hitelességének és az ország függetlenségének megőrzéséhez elengedhetetlen volt egy erős és modern fegyveres erő. A háború előestéjén és annak első éveiben a svéd kormány jelentős összegeket fektetett a védelembe, felismerve, hogy a diplomácia önmagában nem elegendő a potenciális agresszorok elrettentésére.

A svéd hadsereg, légierő és haditengerészet folyamatosan fejlesztés alatt állt. Új repülőgépeket, tankokat és hadihajókat szereztek be, részben hazai gyártásból, részben importból. A hadkötelezettséget kiterjesztették, és a kiképzést intenzívebbé tették. A svéd vezérkar folyamatosan dolgozott a védelmi tervek finomításán, figyelembe véve a szomszédos országok megszállását és a változó geopolitikai helyzetet.

A „felkészült semlegesség” elve azt jelentette, hogy Svédország készen állt arra, hogy fegyverrel védje meg semlegességét és területi integritását bármelyik hadviselő féllel szemben, aki megsértené azokat. Bár a svéd hadsereg nem vett részt aktív harcokban, a folyamatos készültség és a katonai jelenlét a határokon fontos elrettentő erőt jelentett. Ez a katonai felkészültség tette lehetővé a svéd diplomácia számára, hogy bizonyos mértékig ellenálljon a külső nyomásnak, és ne váljon teljesen kiszolgáltatottá.

A svéd légierő például többször is elfogott és figyelmeztetett idegen repülőgépeket, amelyek megsértették a svéd légteret. A haditengerészet pedig aknamentesítési feladatokat végzett, és védte a svéd kereskedelmi hajókat a Balti-tengeren. Ezek a tevékenységek, bár nem voltak nagyszabásúak, folyamatosan emlékeztették a hadviselő feleket Svédország elhatározására, hogy megvédje szuverenitását. A svéd hadsereg ereje és felkészültsége kulcsfontosságú tényező volt abban, hogy az országot nem támadták meg, és a semlegesség politikája végül sikeresnek bizonyult a háború elkerülésében.

A háború utáni örökség és a semlegességi politika újraértékelése

A második világháború befejezése után Svédország az egyetlen skandináv ország maradt, amelyet nem szálltak meg, és amely nem vett részt közvetlenül a harcokban. Ez a tény önmagában a semlegességi politika sikerének bizonyítékaként volt értelmezhető. Azonban a háború utáni időszakban megkezdődött a svéd semlegesség alapos újraértékelése, mind Svédországon belül, mind nemzetközi szinten.

Sokan bírálták a svéd kormányt a háború alatti kompromisszumok miatt, különösen a Németországnak nyújtott gazdasági és katonai segítség, valamint a humanitárius elvek megsértése miatt. A kritikusok szerint Svédország túl messzire ment a németeknek tett engedményekkel, és ezzel csorbította morális hitelességét. Különösen a vasérc exportja és a tranzitjogok voltak a vita középpontjában, amelyekről sokan úgy vélték, hogy közvetlenül hozzájárultak a náci háborús erőfeszítésekhez.

Azonban a svéd kormány és a semlegesség támogatói azzal érveltek, hogy a körülmények kényszere alatt hozták meg a döntéseket, és ezek a kompromisszumok voltak az egyetlen módja annak, hogy elkerüljék az ország megszállását és a lakosság szenvedését. Azt is hangsúlyozták, hogy a háború végső szakaszában Svédország egyre inkább a szövetségesek felé fordult, és jelentős humanitárius segítséget nyújtott. A svéd történészek és politikai elemzők azóta is vitatkoznak arról, hogy a svéd semlegesség mennyire volt “aktív” vagy “passzív”, és mennyire volt “erkölcsös” vagy “pragmatikus”.

A háború után Svédország továbbra is fenntartotta semlegességi politikáját, amely a hidegháború idején is alapvető külpolitikai irányvonala maradt. Ez a politika egyfajta „blokkmentességet” jelentett, amely elutasította a katonai szövetségeket, de fenntartotta a szoros gazdasági és kulturális kapcsolatokat mind a nyugati, mind a keleti blokkal. A svéd semlegesség azonban a hidegháborúban is rugalmasan alkalmazkodott a változó körülményekhez, és gyakran kritizálták, amiért túlságosan is közel állt a nyugati blokkhoz, különösen katonai és hírszerzési téren.

A svéd semlegesség öröksége tehát összetett. Megmutatta, hogy egy kis ország képes lehet megőrizni függetlenségét a nagyhatalmi konfliktusok közepette, de azt is nyilvánvalóvá tette, hogy ez gyakran jár nehéz morális döntésekkel és kompromisszumokkal. A háborús tapasztalatok mélyen beépültek a svéd nemzeti identitásba és a külpolitikai gondolkodásba, hozzájárulva egy olyan nemzetkép kialakulásához, amely a békét, a humanitarizmust és a nemzetközi együttműködést hangsúlyozza.

A svéd semlegesség mint túlélési stratégia: Elemzés

Svéd semlegesség kulcs szerepet játszott a háborús túlélésben.
Svédország semlegessége lehetővé tette gazdasági együttműködést mind a szövetségesekkel, mind a tengelyhatalmakkal.

A svéd semlegesség a második világháborúban nem csupán egy elméleti álláspont volt, hanem egy kifinomult és dinamikus politikai túlélési stratégia. Ennek a stratégiának a sikerét több tényező is befolyásolta, amelyek együttesen tették lehetővé, hogy Svédország elkerülje a háború borzalmait. Az elemzés rávilágít a geopolitikai adottságok, a gazdasági érdekek, a katonai felkészültség és a politikai vezetés pragmatizmusának kulcsfontosságú szerepére.

Először is, Svédország geopolitikai helyzete kritikus volt. Bár a németek által elfoglalt Norvégia és Dánia közé szorult, és a Szovjetunióval is határos volt, az ország viszonylagos elszigeteltsége és a nehéz terepviszonyok (különösen Észak-Svédországban) megnehezítették volna egy nagyszabású inváziót. A németek számára a vasérc megszerzése fontosabb volt, mint az ország teljes megszállása, ami jelentős katonai erőforrásokat igényelt volna, és elvonta volna a figyelmet a keleti frontról.

Másodszor, a gazdasági jelentőség kulcsfontosságú volt. A svéd vasérc és más stratégiai termékek iránti német függőség erős alkupozíciót biztosított Svédország számára. Amíg a németek hozzáférhettek ezekhez az erőforrásokhoz, addig nem volt érdekük Svédország megtámadása. Ez a gazdasági fegyverként való használat, bár morálisan vitatható, hatékonyan védte meg az országot a közvetlen inváziótól.

Harmadszor, a katonai felkészültség és az elrettentés szerepe sem elhanyagolható. Bár Svédország nem volt katonai nagyhatalom, a jelentős védelmi beruházások és a hadsereg folyamatos fejlesztése azt mutatta, hogy az ország kész és képes megvédeni magát. Ez a “felkészült semlegesség” elve elrettentő hatással volt, és növelte egy esetleges invázió költségeit és kockázatait a potenciális agresszorok számára.

Negyedszer, a politikai vezetés pragmatizmusa és a konszenzusra való törekvés alapvető volt. Per Albin Hansson vezetésével a koalíciós kormány képes volt meghozni a nehéz döntéseket, amelyek népszerűtlenek voltak, de a nemzeti érdekeket szolgálták. A politikai elit hajlandó volt kompromisszumokra, felismerve, hogy a túléléshez rugalmasságra van szükség.

A politikai vezetés szerepe és a pragmatikus döntéshozatal

A svéd kormány, élén Per Albin Hansson miniszterelnökkel, rendkívül nehéz körülmények között kellett, hogy irányítsa az országot a háború alatt. A nemzeti egységkormány, amely a politikai spektrum szinte minden pártját magában foglalta, képes volt konszenzusra jutni a kulcsfontosságú kérdésekben, még akkor is, ha ezek a döntések ellentétesek voltak a hagyományos semlegességi elvekkel vagy a közvélemény bizonyos részeinek elvárásaival.

A kormányzati döntéshozatalra a pragmatizmus és a realizmus volt jellemző. A vezetők tisztában voltak azzal, hogy Svédország nem tudja egyedül megváltoztatni a háború menetét, és a legfőbb cél az ország függetlenségének és a lakosság jólétének megőrzése. Ez a megközelítés azt jelentette, hogy néha kénytelenek voltak engedményeket tenni a náci Németországnak, miközben folyamatosan figyelték a háború alakulását, és készen álltak a politika módosítására, amint a körülmények lehetővé tették.

Christian Günther külügyminiszter, a svéd diplomácia kulcsfigurája, a “külpolitika művészének” számított, aki rendkívül ügyesen navigált a nagyhatalmak közötti feszültségekben. Az ő vezetésével a svéd diplomácia kettős játékot játszott: hivatalosan szigorú semlegességet hirdetett, de a háttérben folyamatosan mérlegelte a lehetőségeket és a kockázatokat, és igyekezett a lehető legjobb pozícióba hozni az országot. Ez a finom egyensúlyozás tette lehetővé, hogy Svédország megőrizze mozgásterét, és ne váljon egyik hadviselő fél bábjává sem.

A svéd politikai vezetésnek a háború alatt hozott döntései, bár sok kritikát kaptak, végül sikeresnek bizonyultak a nemzeti túlélés szempontjából. Az ország elkerülte a megszállást, megőrizte demokratikus intézményeit, és a háború utáni újjáépítésben is jelentős szerepet játszhatott. A semlegesség árnyalatai és a politikai túlélési stratégiák elemzése rávilágít arra, hogy egy kis országnak milyen rendkívüli kihívásokkal kellett szembenéznie egy totális háború idején, és hogyan tudott fennmaradni a pragmatizmus, az alkalmazkodóképesség és a belső egység erejével.

0 Shares:
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like