Az 5 hengeres motor – a teljesítmény és hatékonyság tökéletes egyensúlya az autóiparban

Az autóipar évszázados történetében számos motorkonfiguráció látott napvilágot, mindegyik a maga egyedi jellemzőivel és kompromisszumaival. A legelterjedtebb négy- és hathengeres erőforrások árnyékában azonban létezik egy különleges kategória, amely a teljesítmény, a hatékonyság és a karakter tökéletes egyensúlyát képviseli: az öt hengeres motor. Ez a viszonylag ritka, de annál karizmatikusabb elrendezés a mérnöki zsenialitás és a kompromisszumkeresés iskolapéldája, amely évtizedek óta rabul ejti a vezetés szerelmeseit, és ikonikus modelleknek kölcsönzött utánozhatatlan hangzást és dinamikát. Az öt henger nem csupán egy szám, hanem egy filozófia, amely a szívósságot, a nyomatékot és egy sportos, mégis kifinomult élményt ígér.

A mérnökök mindig is a legjobb megoldásokat keresték a motorok terén, figyelembe véve a méretet, a súlyt, a fogyasztást, a teljesítményt és a gyártási költségeket. Ebben a komplex egyenletben az öt henger egy olyan arany középutat kínál, amely a négyhengeresek kompaktabb méreteit és jobb üzemanyag-hatékonyságát ötvözi a hathengeresek simább járásával és nagyobb teljesítményével. Ez a különleges pozíció tette lehetővé, hogy az öthengeres motor olyan legendás autógyártók repertoárjában is helyet kapjon, mint az Audi, a Volvo, a Ford vagy éppen a Mercedes-Benz, méltán kivívva magának a tiszteletet a benzin- és dízelmotorok világában egyaránt.

Az 5 hengeres motor rövid története és fejlődése

Az öt hengeres motor története meglepően korán kezdődik, bár igazán népszerűvé csak később vált. Az első jelentős lépést a Mercedes-Benz tette meg az 1970-es évek közepén, amikor bemutatta a világ első soros öthengeres dízelmotorját, az OM617-et. Ez az erőforrás a W123-as sorozatú modellekben debütált, és hamarosan a megbízhatóság, a tartósság és a kiváló nyomaték szinonimájává vált. A Mercedes-Benz döntése, hogy egy négyhengeresnél erősebb, de egy hathengeresnél gazdaságosabb alternatívát kínáljon, úttörő volt, és megalapozta az öthengeres motor dízel változatának hírnevét.

Nem sokkal később, az 1970-es évek végén és az 1980-as évek elején az Audi vette át a stafétabotot a benzinmotorok terén. Az Audi 5 hengeres motorja, különösen a turbófeltöltős változatok, forradalmasították a rali világát és a nagyteljesítményű utcai autókat. Az Audi 100 és 200 modellekben debütáló, majd a legendás Audi Quattroban csúcsra járatott öthengeres motorok a márka védjegyévé váltak. A Quattro az öthengeres turbómotorral és a forradalmi összkerékhajtással örökre beírta magát az autóipar történelemkönyvébe, bebizonyítva, hogy a kompakt méret és a brutális teljesítmény nem zárja ki egymást. A motor egyedi, mélyről jövő, karakteres hangja azonnal felismerhetővé tette, és legendás státuszt biztosított számára.

Az 1990-es években a Volvo is felismerte az öthengeres motorben rejlő potenciált. A svéd gyártó a 850-es modellel mutatta be saját soros öthengeres benzinmotorjait, amelyek a biztonság, a megbízhatóság és a sportosság tökéletes ötvözetét kínálták. A Volvo T5-ös motorjai, különösen a turbófeltöltős változatok, rendkívül népszerűvé váltak, és hozzájárultak a márka sportosabb imázsának kialakításához. Ezek az erőforrások a későbbi S60, V70 és C30 modellekben is megjelentek, tovább erősítve a Volvo és az öthengeres motor közötti szoros kapcsolatot. A Volvo mérnökei különös hangsúlyt fektettek a motorok tartósságára és a mindennapi használhatóságra, miközben nem adták fel a sportos karaktert.

A 2000-es években a Ford is beszállt a játékba, amikor a második generációs Focus ST és RS modellekbe Volvo eredetű, de Ford által továbbfejlesztett öthengeres turbómotorokat épített. Ezek az autók hatalmas sikert arattak a sportos kompakt autók szegmensében, és a Ford hírnevét is megerősítették a teljesítményorientált járművek piacán. A Focus RS különösen ikonikussá vált a brutális erejével és a jellegzetes öthengeres hangjával, amely sokak szerint az egyik legjobb motorhang az autóiparban. Ez a motor a Ford Kuga SUV-ban is megtalálható volt, bizonyítva sokoldalúságát.

Az öthengeres motor tehát egy hosszú és gazdag történelemmel rendelkezik, amely az egyszerű, megbízható dízelmotoroktól a nagy teljesítményű, turbófeltöltős benzinmotorokig ível. A technológia folyamatosan fejlődött, a befecskendezési rendszerek, a turbófeltöltők és a motorvezérlő elektronikák mind hozzájárultak ahhoz, hogy ez a különleges elrendezés képes legyen alkalmazkodni a változó igényekhez és normákhoz, miközben megőrizte egyedi karakterét és vonzerejét.

Technikai alapok: miért pont öt henger?

Az öt hengeres motor működési elvének megértéséhez érdemes összehasonlítani a leggyakoribb négy- és hathengeres konfigurációkkal. A soros motorokban a hengerek egymás mögött, egy vonalban helyezkednek el, és a főtengelyhez csatlakozó hajtókarok segítségével alakítják át a dugattyúk lineáris mozgását forgó mozgássá. A hengerek száma alapvetően befolyásolja a motor járását, a teljesítmény leadását és a rezgési karakterisztikát.

A négyhengeres motorok általában kompaktak és költséghatékonyak, de inherent módon rendelkeznek másodrendű rezgésekkel (a főtengely fordulatszámának kétszeresén), amelyeket kiegyensúlyozó tengelyekkel lehet csökkenteni. A hathengeres motorok, különösen a soros elrendezésűek, rendkívül sima járásúak, mivel a gyújtási sorrend és a hengerek elrendezése lehetővé teszi a tökéletes első- és másodrendű rezgések kiegyensúlyozását. Az öthengeres motor valahol a kettő között helyezkedik el, sajátos kihívásokkal és előnyökkel.

A kulcs a gyújtási sorrendben rejlik. Egy soros öthengeres motor gyújtási sorrendje általában 1-2-4-5-3. Ez azt jelenti, hogy a főtengely minden 720 fokos fordulatán (amely egy négyütemű motor teljes ciklusát fedi le) öt gyújtás történik. Mivel 720/5 = 144 fok, ez azt jelenti, hogy minden gyújtás 144 fokos főtengely-elfordulás után következik be. Ez az érték nem osztható 180 fokkal, mint a négyhengereseknél, és nem is 120 fokkal, mint a hathengereseknél. Ez a “páratlan” gyújtási intervallum adja az öthengeres motor egyedi hangzását és pulzáló karakterét, de egyben a kiegyensúlyozás kihívását is jelenti.

„Az öthengeres motor hangja olyan, mint egy négysávos autópálya, ahol minden sávban egy kicsit más tempóban halad a forgalom, de valahogy mégis harmonikus egységet alkotnak.”

A soros öthengeres motorok elsőrendű rezgései kiegyensúlyozhatók (azaz a dugattyúk mozgásából eredő tehetetlenségi erők összege nulla), azonban másodrendű rezgések lépnek fel, amelyek a főtengely fordulatszámának kétszeresén rezegnek. Ezen felül, mivel a gyújtások nem szimmetrikusan oszlanak el a főtengely körül (ellentétben a soros hathengeressel, ahol a hengerek párban, egymás tükörképeként működnek), egy ún. “billenő” vagy “ingadozó” nyomaték keletkezik a motor hosszanti tengelye körül. Ez a nyomaték okozza a motor jellegzetes “remegését” vagy “pulzálását”, különösen alacsony fordulatszámon. Ennek csillapítására gyakran alkalmaznak kiegyensúlyozó tengelyeket, amelyek ellentétes irányban forogva semlegesítik ezeket a rezgéseket, simább járást biztosítva a motornak. Az Audi például az újabb generációs öthengereseiben precízen hangolt kiegyensúlyozó tengelyeket használ, amelyek jelentősen hozzájárulnak a motor kifinomultságához.

A hengerfej kialakítása is különleges. Mivel öt henger van, a hengerfej hosszabb, mint egy négyhengeresé, de rövidebb, mint egy hathengeresé. A szelepek száma is ennek megfelelően alakul, gyakran hengerfejenként négy szeleppel (összesen 20 szelep) találkozunk, ami kiváló légzést biztosít a motornak, különösen a turbófeltöltős változatoknál. A kipufogórendszer kialakítása is befolyásolja a motor hangját, a leömlők hossza és elrendezése kulcsfontosságú a jellegzetes “öthengeres üvöltés” elérésében.

A turbófeltöltés különösen jól illeszkedik az öthengeres motor koncepciójához. A viszonylag nagy lökettérfogat és a hengerek száma elegendő kipufogógázt biztosít a turbó hatékony működtetéséhez, míg a motor alapvető nyomatékossága már alacsony fordulatszámon is jó alapot ad a turbólyuk minimalizálásához. Az Audi RS3 és TT RS modellekben használt 2.5 TFSI motorok tökéletes példái annak, hogyan lehet az öthengeres turbómotorból brutális teljesítményt és lenyűgöző vezetési élményt kihozni, miközben a motor mérete még mindig viszonylag kompakt marad.

Az 5 hengeres motor előnyei

Az öt hengeres motor nem véletlenül vált legendássá, hiszen számos olyan előnnyel rendelkezik, amelyek egyedülállóvá teszik az autóiparban. Ezek az előnyök a teljesítmény, a hatékonyság, a hangzás és a mérnöki kompromisszumok egyedi kombinációjából fakadnak.

Kiváló teljesítmény és nyomatékleadás

Az egyik legfőbb előnye az öthengeres motornak a kiváló teljesítmény és nyomatékleadás. A négyhengeresekhez képest a több henger és gyakran a nagyobb lökettérfogat jelentősen növeli a motor erejét. Mivel több munkaütem történik egy főtengelyfordulat alatt, a nyomatékleadás simább és egyenletesebb, mint egy négyhengeresnél, különösen alacsony fordulatszámon. Ez a tulajdonság rendkívül hasznos a mindennapi vezetés során, hiszen kevesebb váltásra van szükség, és a motor már alacsony fordulaton is magabiztosan húz.

A turbófeltöltés bevezetésével az öthengeres motor teljesítménye szárnyalt. Az Audi legendás 2.1 literes turbó motorjai, vagy a modern 2.5 TFSI erőforrások példázzák, hogyan lehet 400 lóerő feletti teljesítményt kihozni ebből a konfigurációból, miközben a motor még mindig viszonylag kompakt marad. A turbófeltöltő az öthengeres motorral karöltve egy olyan erőt ad, amely a hathengeresekkel is felveszi a versenyt, néha még túl is szárnyalja azokat a fajlagos teljesítmény tekintetében. A nyomaték már alacsony fordulatszámon is bőségesen rendelkezésre áll, ami robbanékony gyorsulást és rugalmasságot biztosít.

Kiegyensúlyozottabb járás, mint a négyhengereseknél

Bár a soros hathengeres motor a simaság etalonja, az öthengeres motor jelentősen kiegyensúlyozottabb járású, mint a négyhengeres társai. A gyújtási sorrend és a hengerek elrendezése miatt a másodrendű rezgések kevésbé dominánsak, mint egy négyhengeresnél. Bár a már említett billenő nyomaték jelen van, a modern kiegyensúlyozó tengelyek és a kifinomult motortartó bakok képesek ezt a hatást minimalizálni. Ez a simaság hozzájárul a komfortosabb utazáshoz és a motor kifinomultabb érzetéhez, különösen autópálya tempónál vagy hosszabb utakon.

A motor csendesebb és vibrációmentesebb működése nemcsak a vezetőre, hanem az utasokra is pozitívan hat. A finomabb járású motor kevésbé fárasztó, és hozzájárul az autó prémium érzetéhez. Ez volt az egyik oka annak, hogy a Mercedes-Benz és a Volvo is előszeretettel alkalmazta ezt a konfigurációt a felsőkategóriás modelljeiben.

Egyedi, karakteres motorhang

Talán az egyik leginkább megkülönböztető és szerethető tulajdonsága az öthengeres motornak az egyedi, karakteres motorhangja. A páratlan gyújtási sorrend és a 144 fokos gyújtási szög egy olyan akusztikai élményt eredményez, amely se nem a négyhengeresek “szaggatott” hangjához, se nem a hathengeresek “selymes” duruzsolásához hasonlítható. Az öthengeres motorhang mély, rezonáns, és gyakran egyfajta “morgást” vagy “üvöltést” produkál, különösen magas fordulatszámon és turbófeltöltéssel.

„Semmi sem szól úgy, mint egy öthengeres turbómotor. Az a hang a benzin szerelmeseinek himnusza, egy igazi szimfónia a kipufogóból.”

Ez a hangzás azonnal felismerhető, és sok rajongó számára az öthengeres motor lényegét testesíti meg. Az Audi Quattro raliautók legendás üvöltése, vagy a Ford Focus RS jellegzetes morgása mind a motor akusztikai különlegességének köszönhető. Ez az élmény nem csupán a fülnek, hanem az egész testnek szól, és hozzájárul a vezetés szenvedélyesebb, érzelmesebb élményéhez. A motorhang az autó karakterének szerves részévé válik, és sokak számára döntő tényező az autóválasztásnál.

Kompakt méret a teljesítményhez képest

A hathengeres motorokhoz képest az öthengeres motor kompaktabb méretű. Egy soros hathengeres motor gyakran túl hosszú ahhoz, hogy keresztben beépítsék egy elsőkerék-hajtású autóba, vagy túl sok helyet foglal el a motortérben. Az öt henger azonban elegendő teljesítményt kínál, miközben hossza még mindig kezelhető marad, lehetővé téve a rugalmasabb beépítést. Ez különösen fontos a modern autógyártásban, ahol a motortér zsúfolt, és minden centiméter számít.

A kisebb méret és súly hozzájárulhat az autó jobb súlyelosztásához és agilitásához is. Bár nem olyan könnyű, mint egy négyhengeres, az öthengeres motor még mindig előnyösebb lehet a kezelhetőség szempontjából, mint egy nehezebb és hosszabb hathengeres. Ez a kompromisszum teszi lehetővé, hogy az öthengeres motor sportos kompakt autókban és nagyobb szedánokban, kombikban egyaránt megtalálható legyen.

Jó üzemanyag-hatékonyság a teljesítményhez képest

Bár az öthengeres motor nem feltétlenül a legtakarékosabb a piacon, a teljesítményéhez képest jó üzemanyag-hatékonyságot kínál. Egy hathengeres motorhoz képest általában kevesebbet fogyaszt, miközben hasonló, sőt néha jobb teljesítményt nyújt, különösen turbófeltöltéssel. A négyhengeresekhez képest természetesen többet iszik, de cserébe jelentősen nagyobb erőt és simább járást biztosít.

Ez az egyensúly teszi vonzóvá az öthengeres motort azok számára, akik nem akarnak kompromisszumot kötni a teljesítmény terén, de mégis odafigyelnek a fogyasztásra. A modern technológiák, mint a közvetlen befecskendezés, a változó szelepvezérlés és az optimalizált turbófeltöltés, tovább javították az öthengeres motorok hatékonyságát, lehetővé téve számukra, hogy megfeleljenek az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak is. A dízel változatok pedig különösen híresek voltak kiváló fogyasztásukról és hatalmas nyomatékukról.

Az 5 hengeres motor hátrányai és kihívásai

Az 5 hengeres motor hangja egyedi, de vibrációs kihívásokat rejt.
Az 5 hengeres motorok hangja egyedi, de kiegyensúlyozatlanságuk miatt nagyobb rezgéseket okozhatnak.

Bár az öt hengeres motor számos előnnyel rendelkezik, és sok rajongója van, nem mentes a hátrányoktól és a mérnöki kihívásoktól sem. Ezek a kompromisszumok magyarázzák, miért nem vált olyan elterjedtté, mint a négy- vagy hathengeres motorok.

Komplexebb kiegyensúlyozás és rezgések

Ahogy korábban említettük, az öthengeres motor gyújtási sorrendje és a páratlan hengerszám miatt inherensen rendelkezik bizonyos rezgésekkel, amelyek a négy- és hathengereseknél eltérően jelentkeznek. A másodrendű rezgések és a billenő nyomaték csillapítása komplexebb kiegyensúlyozási megoldásokat igényel, mint például kiegyensúlyozó tengelyek alkalmazása. Ezek a tengelyek további súlyt és súrlódást jelentenek, ami némileg csökkentheti a motor hatékonyságát és növelheti a gyártási költségeket.

A kiegyensúlyozás hiánya vagy nem megfelelő kivitelezése kellemetlen vibrációkat eredményezhet, különösen alacsony fordulatszámon. Ezért a mérnököknek jelentős erőfeszítéseket kell tenniük a motor finomhangolására, hogy a vibrációk ne rontsák az utazási komfortot. Ez a kihívás az egyik fő oka annak, hogy sok gyártó inkább a könnyebben kiegyensúlyozható négy- vagy hathengeres konfigurációkat választja.

Magasabb gyártási költségek, mint a négyhengereseknél

Az öthengeres motor gyártási költségei általában magasabbak, mint egy hasonló lökettérfogatú négyhengeres motoré. Ez több tényezőre vezethető vissza:

  • Több alkatrész: Öt dugattyú, öt hajtókar, öt henger, öt befecskendező, öt gyújtógyertya (vagy izzítógyertya), stb. Ez több anyagot és több megmunkálási lépést igényel.
  • Komplexebb hengerfej: Az öt hengerhez tartozó hengerfej hosszabb és összetettebb lehet, különösen a szelepvezérlés és a kipufogócsövek kialakítása miatt.
  • Kiegyensúlyozó tengelyek: Ha alkalmaznak, ezek további alkatrészeket és gyártási folyamatokat jelentenek.
  • Fejlesztési költségek: Mivel kevésbé elterjedt konfiguráció, a fejlesztési és tesztelési költségek fajlagosan magasabbak lehetnek.

Ezek a tényezők azt eredményezik, hogy az öthengeres motor gyakran prémium kategóriás modellekbe kerül, ahol a vásárlók hajlandóak többet fizetni a különleges karakterért és teljesítményért. A tömeggyártásban a költséghatékony négyhengeresek dominálnak.

Magasabb üzemanyag-fogyasztás, mint a négyhengereseknél

Bár az öthengeres motor hatékonyabb lehet, mint egy hasonló teljesítményű hathengeres, általában magasabb üzemanyag-fogyasztással rendelkezik, mint egy négyhengeres motor. Ez a több henger, a nagyobb súrlódási felület és a gyakran nagyobb lökettérfogat következménye. A mai környezetvédelmi szabályozások és a downsizing trendek korában ez jelentős hátrányt jelenthet.

A szigorodó CO2-kibocsátási normák arra kényszerítik a gyártókat, hogy a lehető legkisebb fogyasztású és kibocsátású motorokat fejlesszék. Ebben a versenyben a négyhengeres, vagy akár háromhengeres turbómotorok gyakran előnyben vannak az öthengeres motorokkal szemben, még akkor is, ha utóbbiak kiemelkedő teljesítményt nyújtanak. Ezért is látjuk, hogy az Audi az egyik utolsó bástyája az öthengeres motornak a modern autóiparban.

Környezetvédelmi normák és a downsizing nyomás

A legjelentősebb kihívás, amellyel az öthengeres motor szembesül, a szigorodó környezetvédelmi normák és a downsizing trend. A gyártóknak folyamatosan csökkenteniük kell a motorok károsanyag-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását, ami gyakran a hengerek számának csökkentését és a lökettérfogat mérséklését jelenti. Egy nagyobb lökettérfogatú, több hengeres motor nehezebben teljesíti ezeket a követelményeket, még modern technológiák alkalmazásával is.

A politikai és társadalmi nyomás az elektromos autók felé tereli az autóipart, ami tovább csökkenti a hagyományos belső égésű motorok, különösen a niche konfigurációk, mint az öthengeres motor jövőbeni esélyeit. Bár az Audi elkötelezett a 2.5 TFSI motor mellett, és folyamatosan fejleszti azt, a hosszú távú jövője bizonytalan a szigorodó előírások fényében. Ez a nyomás arra kényszeríti a gyártókat, hogy racionalizálják motorkínálatukat, és a legköltséghatékonyabb, leginkább környezetbarát megoldásokra koncentráljanak.

Bonyolultabb szerviz és karbantartás

Mivel az öthengeres motor kevésbé elterjedt, mint a négy- vagy hathengeres változatok, a szervizelése és karbantartása bonyolultabb és drágább lehet. Kevesebb szerelő rendelkezik specifikus tapasztalattal ezekkel a motorokkal kapcsolatban, és az alkatrészek is nehezebben beszerezhetők, vagy drágábbak lehetnek.

A bonyolultabb kiegyensúlyozó tengelyek, a speciális gyújtási sorrend és a motorvezérlő elektronika finomhangolása mind olyan tényezők, amelyek speciális tudást és szerszámokat igényelhetnek. Ez a tényező a használt öthengeres motorral szerelt autók tulajdonosai számára jelenthet kihívást, mivel a szakértelem hiánya vagy a magasabb alkatrészárak növelhetik a fenntartási költségeket. Mindezek ellenére sok rajongó számára az öthengeres motor egyedi élménye megéri ezeket a kompromisszumokat.

Legendás 5 hengeres motorok és autók

Az öt hengeres motor története tele van ikonikus modellekkel és motorokkal, amelyek örökre beírták magukat az autóipar nagykönyvébe. Ezek az autók nemcsak a teljesítményükkel, hanem egyedi karakterükkel és hangzásukkal is hódítottak.

Audi: a 5 hengeres turbó motorok mestere

Az Audi kétségkívül a soros öthengeres motor legnagyobb zászlóvivője, különösen a turbófeltöltős változatok terén. Az 1980-as évek elején bemutatott Audi Quattroval kezdődött a legenda, amely a motorsportban is dominált. A 2.1 literes, majd később 2.2 literes, turbófeltöltős Audi 5 hengeres motorok, mint például a WR (10V) és a 20V turbó változatok, a technológiai fejlődés élvonalát képviselték. Ezek a motorok 200 lóerő feletti teljesítményt nyújtottak, ami abban az időben kiemelkedőnek számított egy utcai autóban.

A Quattro sikere után az Audi folytatta az öthengeres motor fejlesztését. A legendás Audi RS2 Avant (1994-1995), amelyet a Porsche-val közösen fejlesztettek, egy 2.2 literes, 315 lóerős öthengeres turbómotorral büszkélkedhetett. Ez volt az első RS modell, és máig a sportkombi kategória egyik etalonja. A motor brutális ereje és a Quattro összkerékhajtás páratlan tapadást és gyorsulást biztosított.

A modern korban az Audi újraélesztette az öthengeres motort a 2000-es évek végén. A 2.5 TFSI motor, amely először a TT RS (2009) modellben debütált, majd az RS3 Sportback-ben (2011) is megjelent, az Audi sportos divíziójának, az Audi Sportnak a védjegyévé vált. Ez a motor számos díjat nyert, és a mai napig az egyik legelismertebb erőforrás a piacon. A DAZA és DNWA kódjelű motorok a legújabb generációt képviselik, amelyek 400 lóerős teljesítményt és 480 Nm nyomatékot adnak le, miközben a jellegzetes öthengeres hangzás megmaradt. Ezek a motorok a RS Q3 és a TT RS legújabb generációjában is megtalálhatók, bizonyítva az Audi elkötelezettségét a konfiguráció iránt.

Az Audi öthengeres motorjai nem csupán erősek, hanem rendkívül tartósak és megbízhatóak is. A mérnöki precizitás és a folyamatos fejlesztés biztosítja, hogy ezek a motorok a mai napig a legkeresettebbek közé tartoznak a teljesítményautók piacán.

Volvo: a biztonság és a teljesítmény ötvözése

A Volvo az 1990-es években építette be az öthengeres motort a modellpalettájába, és ezzel egy új korszakot nyitott a márka történetében. A Volvo 850 (1991) volt az első modell, amelybe soros öthengeres benzinmotor került. Ezek a motorok a márka hírnevéhez méltóan megbízhatóak és tartósak voltak, de a T5 (turbófeltöltős) változatok bebizonyították, hogy a Volvo képes sportos teljesítményt is nyújtani.

A 850 T5 és a még erősebb 850 R modellek a túraautó-versenyzésben is sikereket arattak, ami tovább erősítette a márka sportos imázsát. A későbbi S60, V70, C70 és C30 modellek is megkapták az öthengeres motorokat, amelyek a T5, 2.4T, 2.5T és más jelölések alatt futottak. Ezek a motorok a Volvo saját fejlesztései voltak, és a biztonság, a kényelem és a teljesítmény tökéletes egyensúlyát kínálták.

A Volvo öthengeres dízelmotorjai is rendkívül népszerűek voltak, különösen a D5 kódjelű erőforrások. Ezek a motorok kiváló nyomatékot, alacsony fogyasztást és legendás megbízhatóságot kínáltak, és számos Volvo modellben megtalálhatók voltak, a C30-tól egészen az XC90-ig. A Volvo öthengeres motorjai a márka “svéd tank” hírnevéhez is hozzájárultak, a tartósság és a robusztusság szinonimájává váltak.

Ford: az amerikai izom az 5 hengerrel

A Ford a 2000-es években vette át a Volvo öthengeres motorjait, és építette be azokat a sportos kompakt modelljeibe. A Ford Focus ST Mk2 (2005-2010) egy 2.5 literes, turbófeltöltős öthengeres motorral debütált, amely 225 lóerőt teljesített. Ez a motor a Volvo T5 erőforrásán alapult, de a Ford mérnökei finomhangolták a saját igényeiknek megfelelően.

A Focus ST hatalmas sikert aratott, de az igazi legenda a Ford Focus RS Mk2 (2009-2011) volt. Ez a modell ugyanazt a 2.5 literes öthengeres turbómotort kapta, de a teljesítményét 305 lóerőre növelték. A Focus RS az elsőkerekes autók között ritkaságnak számító, brutális erejével és a jellegzetes öthengeres hangjával azonnal kultuszautóvá vált. A motor egyedi hangzását a Ford “sound symposer” rendszere is erősítette, amely a motorhangot a kabinba vezette.

A Ford öthengeres motorjai nemcsak a Focus modellekben, hanem a Ford Kuga első generációjában is megtalálhatók voltak, ahol a 2.5T motor kiváló teljesítményt nyújtott a kompakt SUV számára. Bár a Ford később visszatért a négyhengeres turbómotorokhoz a Focus RS Mk3-ban, az öthengeres motorral szerelt modellek máig a rajongók kedvencei maradtak.

Egyéb gyártók és legendás modellek

Az öthengeres motor nem csak az Audi, a Volvo és a Ford kiváltsága volt. Számos más gyártó is alkalmazta ezt a konfigurációt, bár kisebb mértékben.

  • Mercedes-Benz: Ahogy említettük, az OM617 dízelmotor (pl. W123 300D) volt az egyik úttörő. Ezek a motorok a megbízhatóságukról és hosszú élettartamukról voltak híresek, gyakran több százezer kilométert futottak komolyabb problémák nélkül.
  • Fiat/Lancia/Alfa Romeo: Az olasz gyártók is alkalmaztak öthengeres motorokat. A Fiat Coupé 20v Turbo modellje például egy 2.0 literes, 220 lóerős öthengeres turbómotorral büszkélkedhetett, amely kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Az Alfa Romeo 156 és 166 modellekbe is kerültek soros öthengeres benzin- és dízelmotorok, amelyek a márkára jellemző sportos karaktert és hangzást biztosították.
  • Honda: A Honda is gyártott öthengeres motorokat, például a Vigor és Inspire modellekben, bár ezek kevésbé voltak ismertek Európában.

Ez a sokszínűség mutatja, hogy az öthengeres motor egy valóban sokoldalú és vonzó konfiguráció volt, amelyet számos gyártó felhasznált, hogy különleges és emlékezetes autókat hozzon létre.

Az 5 hengeres motor a motorsportban

Az öt hengeres motor nem csupán az utcai autókban, hanem a motorsportban is letette a névjegyét, méghozzá a legmagasabb szinten. A rali világában az Audi Quattroval elért sikerek örökre összeforrtak az öthengeres turbómotor nevével.

Az Audi Quattro rali legenda

Az 1980-as évek elején az Audi forradalmasította a rali világát az Audi Quattro bemutatásával. A Quattro nemcsak az állandó összkerékhajtásával, hanem a motorháztető alatt dobogó öthengeres turbómotorjával is új mércét állított. A kezdeti 2.1 literes motor a rali szabályoknak megfelelően folyamatosan fejlődött, és a Group B korszakban elérte a csúcspontját.

A Group B raliautók, mint a Sport Quattro és a Sport Quattro S1 E2, brutális teljesítményt produkáltak. Az S1 E2 például közel 600 lóerős teljesítményt adott le a 2.1 literes öthengeres turbómotorjából, és mindössze 3.1 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára. Ezek az autók domináltak a rali világbajnokságon, számos győzelmet és bajnoki címet szerezve az Audinak.

Az öthengeres motor egyedi hangja ikonikussá vált a rali pályákon. Az a jellegzetes, torokhangú üvöltés, ahogy a turbó feltöltődik és a motor pörög, azonnal felismerhető volt, és a Group B korszak szinonimájává vált. A motor megbízhatósága és a turbófeltöltés által biztosított hatalmas nyomaték ideális választássá tette a nehéz terepen és változatos körülmények között zajló rali versenyekre.

„A Group B Audik öthengeres motorjának hangja nem csupán zaj volt, hanem egy erőteljes üzenet: itt jön a teljesítmény, a technológia és a győzelem akarata.”

Pályaversenyek és egyéb kategóriák

Az öthengeres motor nem csak a rali pályákon, hanem más motorsport kategóriákban is megfordult. A Volvo 850 Super Touring autók például az 1990-es években a Brit Túraautó Bajnokságban (BTCC) versenyeztek, és bár a kombi karosszéria meglepő volt, a motor teljesítménye és megbízhatósága hozzájárult a sikerekhez.

Az Audi a mai napig használja az öthengeres motor koncepcióját a motorsportban, bár nem a rali kategóriában. A modern 2.5 TFSI motorok tuningolt változatai számos amatőr és félprofi versenyen is feltűnnek, ahol a motor ereje és tartóssága továbbra is kiemelkedő előnyt jelent. A motor rendkívül jól tuningolható, és jelentős teljesítménynövekedés érhető el rajta, ami vonzóvá teszi a versenyzők számára.

Az öthengeres motor motorsportban elért sikerei bizonyítják, hogy ez a konfiguráció nem csupán az utcai használatra alkalmas, hanem a legextrémebb körülmények között is megállja a helyét. A motor robusztussága, a turbófeltöltés adta extra erő és a jellegzetes hangzás mind hozzájárultak ahhoz, hogy a motorsport rajongók szívébe is belopja magát.

A modern 5 hengeres motorok fejlesztése és jövője

Annak ellenére, hogy az öt hengeres motor egy viszonylag ritka konfiguráció, és a downsizing trendek nyomására sok gyártó felhagyott vele, az Audi továbbra is elkötelezett a fejlesztése mellett. A modern öthengeres motorok a legújabb technológiákat alkalmazzák, hogy megfeleljenek a kor kihívásainak és a jövő elvárásainak.

Technológiai innovációk

A mai öthengeres motorok, mint például az Audi 2.5 TFSI, tele vannak a legmodernebb technológiai innovációkkal. Ezek közé tartozik:

  • Közvetlen befecskendezés (TFSI): Ez a technológia pontosabban adagolja az üzemanyagot közvetlenül az égéstérbe, ami javítja a hatékonyságot, a teljesítményt és csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
  • Turbófeltöltés: A turbófeltöltők fejlődése lehetővé tette a kisebb lökettérfogatú motorokból is nagy teljesítmény kinyerését, miközben a turbólyuk minimálisra csökken. A modern turbók könnyebbek, gyorsabban reagálnak és hatékonyabbak.
  • Változó szelepvezérlés (Audi Valvelift System – AVS): Ez a rendszer optimalizálja a szelepek nyitási idejét és mélységét a motor fordulatszámától és terhelésétől függően, javítva a nyomatékot alacsony fordulatszámon és a teljesítményt magas fordulatszámon.
  • Könnyűszerkezetes anyagok: Az alumínium motorblokk és a magnézium olajteknő jelentősen csökkenti a motor súlyát, ami javítja az autó súlyelosztását és a fogyasztást.
  • Optimalizált hűtés és kenés: A modern motorok precízen szabályozott hűtő- és kenőrendszerrel rendelkeznek, amelyek biztosítják az optimális működési hőmérsékletet és a motor hosszú élettartamát.

Ezek a technológiai fejlesztések lehetővé teszik az öthengeres motor számára, hogy továbbra is versenyképes maradjon a piacon, és megfeleljen a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, mint például az Euro 6d-TEMP szabványnak.

Környezetvédelmi kihívások és a downsizing trend

Az öthengeres motor jövője szempontjából az egyik legnagyobb kihívást a szigorodó környezetvédelmi normák és a széles körben elterjedt downsizing trend jelenti. A gyártókat arra ösztönzik, hogy kisebb lökettérfogatú, kevesebb hengeres motorokat gyártsanak, amelyek elméletileg kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és kevesebb károsanyagot bocsátanak ki.

Ebben a környezetben az öthengeres motor, amely viszonylag nagy lökettérfogatú és több hengeres, nehezebben tudja felvenni a versenyt. Az Audi azonban bebizonyította, hogy megfelelő technológiai befektetéssel még egy ilyen konfiguráció is képes a kiváló teljesítmény mellett elfogadható fogyasztást és károsanyag-kibocsátást produkálni. Azonban a jövőbeli, még szigorúbb normák, mint például az Euro 7, komoly kihívás elé állíthatják az öthengeres motort, és szükségessé tehetik további fejlesztéseket, vagy akár a hibridizációt.

Hibridizáció és az elektromos jövő

Az autóipar egyértelműen az elektromos autók felé halad, de a hibrid technológia átmeneti megoldást kínálhat a belső égésű motorok számára. Az öthengeres motor kombinálása egy elektromos motorral és akkumulátorral jelentősen csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, miközben megőrzi a motor karakterét és teljesítményét.

Egy plug-in hibrid öthengeres motorral szerelt autó képes lenne rövid távolságokon teljesen elektromosan közlekedni, míg hosszabb utakon a belső égésű motor biztosítaná a hatótávolságot és a teljesítményt. Ez a megoldás lehetővé tenné az öthengeres motor túlélését a szigorodó szabályozások közepette, és új piacokat nyithatna meg számára. Bár egyelőre nincsenek konkrét tervek hibrid öthengeres motorról, ez egy lehetséges irány a jövőben.

Az Audi elkötelezettsége

Az Audi az egyik utolsó bástyája az öthengeres motornak, és a márka többször is megerősítette, hogy továbbra is fejleszti és gyártja ezt a különleges erőforrást. Az Audi Sport divíziója számára az öthengeres motor nem csupán egy technológia, hanem egy örökség és egy márkaidentitás része. Az Audi TT RS és RS3 modellek továbbra is rendkívül népszerűek, és a motor egyedi karakterét sokan nagyra értékelik.

A rajongók hűsége és a motor műszaki kiválósága elegendő okot ad az Audinak, hogy fenntartsa az öthengeres motor fejlesztését. Azonban a hosszú távú jövő a jogszabályi környezettől és a piaci kereslettől függ. Amíg van rá igény és műszakilag megoldható a normák teljesítése, addig valószínűleg hallhatjuk még az öthengeres motor jellegzetes hangját az Audi sportmodelljeiben.

Miért szeretjük az 5 hengeres motort? Egyedi karakter és élmény

Az 5 hengeres motor egyedülálló hangja és sima járása varázslatos.
Az 5 hengeres motor egyedi hangja és sima járása páratlan vezetési élményt nyújt az autósoknak.

Az öt hengeres motor nem csupán egy technikai megoldás, hanem egy szenvedély, egy élmény, amely messze túlmutat a puszta számokon és adatokon. A rajongók számára ez a motor egy különleges státuszt élvez, és számos okból kifolyólag imádják.

A utánozhatatlan hangzás

Ahogy már többször is említettük, az öthengeres motor egyik legnagyobb vonzereje az utánozhatatlan hangzása. Ez a hang nem hasonlítható semmi máshoz. Egy mély, torokhangú morgással indul, amely aztán egy jellegzetes, pulzáló üvöltésbe megy át, ahogy a fordulatszám emelkedik. A turbófeltöltős változatoknál ez a hang még drámaibbá válik, a turbó sziszegésével és a kipufogó durrogásával kiegészülve.

„A négyhengeres motorok hangja funkcionális, a hathengereseké selymes, de az öthengeresé a lélekhez szól. Ez a motor mesél egy történetet minden egyes fordulatszámmal.”

Ez a hangzás nem csupán zaj, hanem egy akusztikai élmény, amely a vezetés minden pillanatát felejthetetlenné teszi. A rajongók gyakran csak a motor hangja miatt választanak öthengeres motorral szerelt autót, mert ez a hang a motor karakterének és az autó sportos lelkének az esszenciája.

A nyomatékos, robbanékony karakter

Az öthengeres motor nemcsak hangjában, hanem karakterében is egyedi. A viszonylag nagy lökettérfogat és a hengerek száma miatt a motor már alacsony fordulatszámon is bőséges nyomatékot kínál. Ez a nyomatékos karakter robbanékony gyorsulást és rugalmasságot biztosít, így az autó könnyedén mozog a városi forgalomban és az autópályán egyaránt.

A turbófeltöltés tovább erősíti ezt a tulajdonságot, és a motor ereje már a gázpedál legkisebb érintésére is azonnal érezhető. Ez a fajta teljesítményleadás rendkívül élvezetes, és a vezetőnek magabiztos érzést ad. Az öthengeres motor nem kér szívességet, hanem azonnal reagál, és kíméletlenül tolja az autót előre.

A mérnöki zsenialitás és a kompromisszum művészete

Az öthengeres motor a mérnöki zsenialitás és a kompromisszum művészetének tökéletes példája. A tervezőknek egy olyan motort kellett létrehozniuk, amely a négy- és hathengeresek előnyeit ötvözi, miközben minimalizálja a hátrányokat. Ez egy rendkívül összetett feladat volt, amely innovatív megoldásokat igényelt a kiegyensúlyozás, a hengerfej kialakítása és a gyújtási sorrend optimalizálása terén.

A tény, hogy az öthengeres motor képes volt ilyen hosszú ideig fennmaradni és ilyen ikonikus modelleknek otthont adni, bizonyítja a mögötte rejlő mérnöki gondosságot és a benne rejlő potenciált. Ez a motor nem egy egyszerű megoldás, hanem egy kifinomult és átgondolt konstrukció, amely a technológia és a művészet határán mozog.

A ritkaság érzése és az exkluzivitás

Végül, de nem utolsósorban, az öthengeres motor vonzerejét a ritkaság érzése és az exkluzivitás is növeli. Mivel kevés gyártó alkalmazza ezt a konfigurációt, és még kevesebben készítenek belőle nagyteljesítményű változatokat, az öthengeres motorral szerelt autók különlegesnek számítanak.

Ez az exkluzivitás vonzza azokat a vásárlókat és rajongókat, akik valami egyedit, valami különlegeset keresnek. Egy öthengeres motorral szerelt autó birtoklása nem csupán egy jármű, hanem egy nyilatkozat, egy elkötelezettség a vezetés élménye és a mérnöki kiválóság iránt. Ez a ritkaság és az ebből fakadó presztízs tovább erősíti az öthengeres motor kultuszát, és biztosítja, hogy még hosszú ideig emlékezni fogunk rá az autóipar történetében.

0 Shares:
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like